I første omgang betyr departementets vedtak at Kristiansund og Nordmøre havn må betale tilbake drøyt 17,6 millioner kroner til rederier for overfakturering fra 2012 til 2015. For Hurtigruten, som betaler rundt 110 millioner kroner i havnerelaterte kostnader hvert år, er beløpet på rundt 2 millioner kroner, opplyser rederiet til NTB.

– Dette viser igjen at vårt krav om en opprydding i norske havner er helt på sin plass og kritisk viktig. Ekstra alvorlig blir det når havnesjefene, Norsk Havneforening og KS Bedrift Havn konsekvent har forsvart denne ulovlige praksisen, ikke bare i Kristiansund, men langs hele kysten, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Krever titalls millioner

Striden dreier seg om hva havnene skal kunne inkludere i anløpsavgiftene som rederiene skal betale for at deres skip skal kunne anløpe havnene. Hurtigruten opplyser at de opplevde det de beskriver som en bekymringsfull vekst i havnekostnadene etter at den nye havneloven trådte i kraft.

Etter at revisjonsselskapet KPMG avdekket omfattende feil i anløpsavgiftsregnskapene, har Hurtigruten alene krevd tilbakebetalt flere titalls millioner kroner fra i alt 29 norske havner.

KPMGs rapporter viste systematisk overfakturering i en lang rekke havner, blant annet i Kristiansund, Tromsø, Molde, Ålesund og Harstad. Men havnene valgte i samråd med havneforeningene å ignorere rapportene, og avviste innvendingene blant annet Hurtigruten har hatt mot overfaktureringen.

Departementet fastslår nå at anløpsavgiften kun kan dekke visse spesifikke kostnader, og ikke store deler av driftskostnadene, slik Kristiansund og Nordmøre havn har gjort. Til sammen er 21 havner klaget inn til Kystverket.

Må nulles ut

Kystverket påla i fjor sommer Kristiansund og Nordmøre havn å stanse innkrevingen, men havnen nektet å godta pålegget, og ba isteden Samferdselsdepartementet vurdere saken. Der ble det altså et sviende nederlag. I tillegg til beløpet på 17.682.910 kroner for perioden 2012 til 2015, må havnen også betale tilbake det de urettmessig har krevd inn i havneavgift for 2016.

Kristiansund og Nordmøre havn tvinges nå til å stanse innkrevingen av anløpsavgift inntil beløpet er nullet ut og på den måten tilbakebetalt til brukerne av havnen. Dette vil kunne ta flere år, og vil trolig ramme havnen hardt, skriver Kristiansund-baserte Tidens Krav.

Rederiet peker på at det i konflikten med Kristiansund og Nordmøre havn er blitt avslørt omfattende feil i faktureringen. Tidens Krav har underveis i klageprosessen blant annet påvist at havnen har ført inn sponsorkostnader til Skipsfartshistorisk selskap, Operaen i Kristiansund, den betente sykehussaken i regionen og regnskogfondet i anløpsregnskapet.

Møtt med trusler

– Vi ba om dokumentasjon på at havneforvaltningen driver etter loven, men ble altså møtt med trusler. Det nye vedtaket fra Samferdselsdepartementet viser at vi har hatt rett hele veien. Vi forventer at havnene nå retter opp og tilbakebetaler for mye innkrevd avgift til brukerne, sier Hurtigruten-direktør Daniel Skjeldam.

Norsk Havneforening, som nå heter Norske Havner, opplyser til NTB at de vil gå grundig gjennom avgjørelsen og vurdere eventuelle videre skritt.

Hurtigruten mener havnene med havneforeningen i ryggen har ignorert både domstolene og Kystverket som tilsynsmyndighet, og ber nå myndighetene se nærmere på havneforeningens rolle i saken.

Pressekontakt Arnt-Einar Litsheim i Norske Havner har følgende kommentar til Hurtigrutens påstand om at foreningen driver ulovlig samarbeid:

– Dette er et spørsmål som Hurtigruten gjennom to rettsinstanser har prøvd å få havnene og foreningen dømt på, uten å lykkes. Vi er en bransjeorganisasjon og har hele tiden holdt oss innenfor de retningslinjer som Konkurransetilsynet har fastlagt, sier Litsheim til NTB.