Kahoot ble utviklet ved blant annet NTNU i 2013 og omtales ofte som en av NTNUs største teknologisuksesser.

Tidligere i år kunne gjengen bak læringsplattformen Kahoot melde at de har rundet en milliard quiz-spillere, med rundt 50 millioner unike, månedlige brukere. Like etter kom de med en ny app som skal få unger til å gjøre husarbeid.

På ISTE konferansen, som er en av de største konferansene i verden innen EdTech, presenteres denne uka en betaversjon av den nye mobilappen, som de mener skal forandre og redefinere hjemmelekser.

- Appen er planlagt å lanseres for fullt høsten 2017 og har som mål å gjøre hjemmelekser til noe morsomt og engasjerende. Appen lar lærere dele spillutfordringer med elevene sine, slik at de kan ta med seg Kahoot-opplevelsen videre fra klasserommet og hele veien hjem, skriver Kahoot i en pressemelding.

Brukes av lærere

I pressemeldingen vises det til at ni av ti lærere sier at de bruker Kahoot for gjennomgang av emner de underviser i i klasserommet. Dette ifølge en undersøkelse basert på Kahoots data og svar fra 580 lærere. I undersøkelsen sier også nesten en fjerdedel av lærerne at de ville spille Kahoot oftere hvis de kunne gi Kahoot-spill, såkalte kahoots, som hjemmelekser.

- Lærere og studenter elsker å spille Kahoot. Med vår nye app, gjør vi det enkelt å forlenge læringseffekten både i tid og rom, slik at studentene kan spille, lære og utfordres uansett hvor de er.Vi ser virkelig frem til å lansere den endelige versjonen av appen når det nye skoleåret starter om noen måneder, sier Erik Harrell, som er selskapets administrerende direktør.

Noen av hovedfunksjonene til appen er:

Opplevelsen starter på startskjermen:

Startskjermen i appen gir en oversikt over pågående spillutfordringer, tidligere spilte spill, en liste over anbefalte spill, samt muligheten til å søke etter spill fra Kahoots database med over 20 millioner offentlig tilgjengelige kahoots. Appen kan også brukes som spillkonsoll når Kahoo! spilles på den tradisjonelle måten i klasserommet, ved å skrive inn game PIN og delta.

Spill alene, men sammen:

I den nye appen trenger ikke spillerne en ekstra skjerm å spille med, slik som i en tradisjonell kahoot. De kan se både spørsmål og svar på telefonen sin. Elever kan både spille mot og utfordre medelever, eller de kan teste kunnskapene sine mot virtuelle spillere. Dersom en spiller ønsker å forbedre poengsummen fra et klasseromsspill, kan de forbedre sin poengsum ved å spille videre hjemme.

Utfordringer som gjør lekser moro:

Lærere kan sende hjemmelekser til studentene sine gjennom utfordringer, enten fra datamaskin eller fra appen. Ved å akseptere utfordringen fra læreren sin, kan elevene fortsette å spille og lære, når som helst.