Kahoot har lansert hjemmelekse-app

Med den nye Kahoot-appen kan lærere dele spillutfordringer med elevene sine, slik kan lekser bli morsommere.

Trøndersk oppfinner: Alf Inge Wang er medeier i Kahoot, og en av gründerne bak appen. Foto: Vegard Eggen

Saken oppdateres.

Ni av ti lærere har sagt de bruker Kahoot i undervisningen, og derfor har Kahoot nå lansert en egen app til lekser. Den nye appen vil gjøre det mulig å ta med seg den spillbaserte læringsopplevelsen ut av klasserommet.

I en pressemelding fra Kahoot vises det til at appen er et direkte svar på mange læreres ønske om å kunne utvide spillbasert læring til noe som foregår også utenfor det fysiske klasserommet. Nesten en fjerdedel av de spurte lærerne sa at de ville ha spilt Kahoot oftere dersom spillet kunne brukes til lekser.

Med den nye appen kan lærere sende spillutfordringer til elevene som hjemmelekser, og elevene kan fortsette å spille, utfordre seg selv og andre, repetere og lære mer, uansett hvor de er.

Effektiv repetisjon

Kahoot ble utviklet ved blant annet NTNU i 2013, og den spillbaserte læringsplattformen omtales ofte som en av NTNUs største teknologisuksesser.

LES OGSÅ: En milliard bruker læringsspill utviklet av NTNU-professor

Kahoot mener at repetisjon har vist seg å være mer effektivt enn tradisjonelle læringsmetoder alene.

- Appen vil hjelpe og oppmuntre elevene til å tilegne seg pedagogisk materiale på en morsom og engasjerende måte, utenfor klasserommet eller på farten mellom aktiviteter, sier Erik Harrell som er administrerende direktør i Kahoot.

Harrel vises til at de har mottatt svært positiv respons fra lærere og elever siden beta-lanseringen av appen i juni.

LES OGSÅ: Nå vil Kahoot-gründer få unger til å gjøre husarbeid

Lekser som spillutfordring

Lærere kan sende elevene lekser i form av spillutfordringer, enten via datamaskin eller direkte i appen. Utfordringene kan sendes fra appen via e-post, Google Classroom eller andre meldingstjenester, eller ved å dele en unik spill-kode direkte fra appen. Ved å akseptere utfordringer kan elevene delta i spillet når som helst, konkurrere med medelever, repetere og slik lære mer.

Spillere kan også delta i tradisjonelle, live-kahooter ved å taste inn en game-PIN i appen, akkurat som før. På startskjermen i appen får spilleren i tillegg en oversikt over pågående utfordringer, for eksempel lekseutfordringer gitt av læreren, eller utfordringer mellom medelever, venner eller familie. Det ligger også en samling anbefalte kahooter tilgjengelig på startskjermen.

Lærerne kan spesifisere, via datamaskin eller app, hvor lenge de vil la utfordringen være aktiv, for eksempel når de ønsker en spesifikk deadline for leksene.

LES OGSÅ: Microsoft kjøper seg inn i spillselskap utviklet av NTNU-professor

Flere læringsspill

Nylig lanserte Kahoot også Kahoot! Studio, der ferdigproduserte kahooter tilpasset pensum og læreplan er gjort tilgjengelig innen fag som matematikk, naturfag, språk, historie og geografi. Med lanseringen av den nye appen vil læringsspill direkte tilknyttet pensum og læreplan være tilgjengelig både på Kahoot-plattformen og direkte i appen.

Samme dag som lekse-appen slippes, lanseres også en samling med spill innen biologi og kjemi.

Lekse-app: Slik ser den nye appen til Kahoot ut.

Lekse-app: Slik ser den nye appen til Kahoot ut.

§
Vis debatt
comments powered by Disqus
Gikk du glipp av disse?