–Dette viser det at jobben vi gjør med å holde prisene nede også vekker oppsikt internasjonalt. Det er vi stolte av, sier administrerende direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000 i en pressemelding.

Lavpris tar markedsandeler

Handelsblatt skriver om på hvordan de to tyske lavprisgigantene, Aldi og Lidl, tar markedsandeler fra supermarkedkjeden Tesco i Storbritannia. Dette er en trend Ole Robert Reitan sier han kjenner igjen i Norge, der lavpriskjedene vokser på bekostning av supermarkedene. Rema har vokst, både i Norge og Danmark, og hadde i fjor en markedsandel på 23,2 prosent i Norge og 9,6 i Danmark.

Norge annerledeslandet for Lidl

De to gigantene som topper Handelsblatts liste, de tyske kjedene Aldi og Lidl, har nettverk av butikker i store deler av verden. Men i Norge lykkes ikke Lidl i å etablere seg, og det var nettopp Rema 1000 som overtok Lids butikker da den tyske kjeden kastet kortene i 2008.

Rema 1000 er eneste lavpriskjede fra Norden i Handelsblatts rangering.