- Utspillet til NTNU-prosessor Anders Skonhof bærer preg av at han er en forsker som ikke har fått med seg hvilken dynamikk som er skapt i det globale markedet av fornybar energi etter at elbilen kom for fullt, sier Marius Holm.

Energirevolusjon på gang

Det var i et intervju med gemini.no at professor Ander Skonhoft kalte de norske subsidiene av elbiler for galskapspolitikk. Skonhoft mener Det er 2700 ganger dyrere å subsidiere en elbil enn det er å kjøpe klimakvoter.

Marius Holm viser til at det er en energirevolusjon på gang, og at investorer, banker og industriaktører spår en massiv omveltning som følge av at fornybar energi og elbiler er i ferd med å bli kostnadseffektive.

- Felles for elbiler, solenergi og vindkraft er at de blir konkurransedyktige som et resultat av en politikk som Skonhoft er imot. Formålet med klimapolitikken er å gjøre energikilder praktisk talt utslippsfrie innen 2050. For at det skal bli mulig må transportsektoren baseres på utslippsfrie energibærere, som elektrisitet. Samtidig må strømproduksjonen omstilles fra kull og gass til fornybar energi, sier Holm til gemini.no.

Revolusjon på gang

Marius Holm mener dette i praksis er en energirevolusjon som vi allerede er i gang med.

- Det er meningsløst å fordele kostnaden med elpolitikken på de tonn CO2 hver enkelt elbil reduserer. Kostnaden må fordeles på de utslippsreduksjonene som på lengre sikt oppnår når elbiler konkurrere ut fossilbiler, sier Holm.

- På samme måte som Tyskland har betalt for å gjøre solenergi til en billig løsning for resten av verden, bidrar Norge til at elbiler blir billigere. Tesla vil i 2017 lansere en mindre elbil som skal koste det samme som en tilsvarende bensinbil, og den skal produseres i stor skala. Dette er mulig fordi enkeltmarkeder som Norge og California har vist stor interesse, sier Holm.