«Norway the Slow Way» er tittelen på den digitale fortellingen hos The New York Times, som er laget etter samme lest som den amerikanske storavisens banebrytende «Snow Fall»-prosjekt.

Det er den amerikanske forfatteren Reif Larsen som besøker Trondheim for å finne leiligheten der bestefaren Harry Irgens Larsen ble født.

Deretter tar han Hurtigruten fra Trondheim til Kirkenes, og fortellingen dreier seg både om selve turen, nordmenns forhold til «sakte-tv», oljerikdom, midnattssolen og bestefarens historie.

Legendarisk skipsreder

Skipsreder Harry Irgens Larsen ble født i Trondheim i 1908, og ble først berømt da han under andre verdenskrig seilte i en åpen båt fra Norge til USA sammen med tre venner.

I USA etablerte han i 1946 rederiet Gotaas-Larsen sammen med Trygve Gotaas, og bygde det opp til å bli ett av verdens største tank- og bulkrederier.

Skipsrederen døde i New York 1982, og sammen med sin amerikanske kone etterlot han seg blant annet en betydelig Munch-samling.

Etter den utilfredsstillende letingen etter bestefarens leilighet Trondheim, går Reif Larsen om bord i hurtigruteskipet «MS Trollfjord» med kurs nordover. Han beskriver Hurtigrutens forvandling fra en fraktrute mellom Sør- og Nord-Norge, til en internasjonal reiselivsaktør.

Ifølge Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam forteller Larsen den samme historien som de selv ønsker å nå ut med.

– Fortellingen beskriver i stor grad de unike ved Hurtigruten og vår historie, og ikke minst det unike ved norskekysten, sier Skjeldam, på telefon fra en fjelltopp i Troms, til adressa.no.

Nytt kontor i USA

For Hurtigruten er timingen svært god, siden de nettopp har etablert et nytt kontor i Seattle, på vestkysten av USA, som del av en større satsing i det nordamerikanske markedet. Skjeldam visste ikke selv at New York Times skulle komme med fortellingen, og er usikker på om noen i rederiet i det hele tatt kjente til det.

– Jeg tror dette vil gi veldig god effekt for oss, og jeg forventer at det vil gi oss ytterligere vekst. Målet vårt fra i fjor har vært å doble omsetningen i det amerikanske markedet i løpet av tre år, sier Skjeldam, som forventer at de i løpet av de neste to årene vil gå fra en omsetning på 100 millioner til 200 millioner kroner.

Larsen beskriver turen opp langs kysten som svært langsom. Selv om han kaller det «verdens vakreste reise», skriver at han turen begynte å kjennes ut som en «liten evighet» etter to dager.

Han forteller samtidig om nordmenns fascinasjon for såkalt «sakte-tv», og om NRKs suksess med den 134 timer lange tv-sendingen «Hurtigruten minutt for minutt».

Skjeldam er likevel ikke bekymret for at amerikanske lesere skal sitte igjen med et inntrykk av at reisen med Hurtigruten er kjedelig.

– Nei, på ingen måte. Dette er et annerledes cruise, som dreier seg om helt andre ting enn de store, hvite cruisebåtene, sier han.

Skjeldam er selv fra Trondheim, og peker på norskamerikanere som en veldig interessant målgruppe for rederiet.

– For dem kan en slik tur være en måte å bli kjent med norsk kultur og historie på, sier han.

Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam håper omtalen i den amerikanske avisen vil gi god effekt. Foto: KIM NYGÅRD, Adresseavisen