Svensk advokat retter tungt skyts mot flyselskapet, som han mener undergraver rettsprosessen.

Advokat Stephan Eriksson, som fører saker for passasjerer som har opplevd forsinkelser under reiser med Norwegian, mener flyselskapet undergraver rettsprosessen når det lover å betale erstatninger før rettsapparatet får behandlet klagene.

Eriksson, som driver firmaet Travelrights, har 12 erstatningssaker som han nå vil føre mot Norwegian. Alle gjelder forsinkelser på flyselskapets langdistanseruter.

Norwegian har sendt brev til tingretten med løfte om at de skal betale erstatning i tre tilfeller. Dette mener Eriksson undergraver prosessen.

– Dersom Norwegian betaler, men bare til de passasjerene som jeg har lagt inn krav for, så må vi kanskje tenke på nytt og legge inn krav for samtlige reisende vi representerer, sier Eriksson.

Behandles individuelt

Informasjonssjef i Norwegian i Sverige, Charlotte Holmberg, skriver i en kommentar til TT at alle saker behandles individuelt.

Selskapet oppfordrer alle kunder til å ta direkte kontakt med dem, ikke via advokat.

Eriksson sier at forsinkelsene som har rammet svenske passasjerer, kan ligge an til å bli en rettsmaraton.

Til sammen 1200 passasjerer krever erstatning etter til dels store forsinkelser, etter at de har blitt stående Kjos-fast i blant annet Bangkok og New York.

Første kvinne ut i tingretten mandag er Charlotta Holmquist, som opplevde 16 timers forsinkelse da hun og hennes familie skulle reise med Dreamliner til Bangkok i februar.

Familien på fem skal først å ha blitt befordret med en gammel Airbus-maskin da Norwegians Dreamliner måtte bli stående på bakken, for deretter å måtte tilbringe en natt på flyplassen i Bangkok på grunn av forsinkelsen.

– Vi har ikke fått en krone i erstatning fra Norwegian, ikke engang en unnskyldning, sier Charlotta Holmquist, som representeres av Eriksson.

Advarer mot advokaten

Norwegian advarer misfornøyde passasjerer mot den svenske advokaten og mener han hausser opp omfanget av klager mot selskapet.

– Denne advokaten og firmaet hans, Travelrights, oppsøker aktivt forsinkede passasjerer for å skaffe seg klienter. I tillegg sender han ut pressemeldinger med usanne påstander om blant annet massesøksmål mot Norwegian, sier talsmann Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten søndag.