Det siste halvåret har Adresseavisens mobilutgave fått 12 000 flere lesere, viser en undersøkelse TNS Gallup har gjort på oppdrag fra Medienes landsforening.

For første gang siden målingen startet i 1960 er den daglige dekningen for papir- og nettavisen like stor, 61 prosent.

Betaling på nett

Lesingen av avisenes nettutgaver hadde en svak tilbakegang på 1,5 prosent. Det tilskriver Mediebedriftenes landsforening at flere aviser nå helt eller delvis har reist betalingsmurer eller gir innholdet sitt eksklusivt til abonnentene sine, skriver kampanje.com.

Adressa.no merker også en tilbakegang på 14 000, og har nå 173 000 lesere. Samtidig leser 12 000 flere adressa.nos mobilutgave.

Trønder-Avisa vokser på nett. De har det siste halvåret nådd 3000 flere, og har nå 32 000 lesere. Det samme gjør NRK Trøndelag som har fått økt fra 32 000 til 34 000 lesere.

VG Nett øker også, men også i landets største mediehus er det mobilveksten som er klart størst, fra 1 083 000 til 1 143 000 lesere.

Papiravisene faller

Undersøkelsen viser at nedgangen fortsetter for papiravisene. Tallene viser at 5000 færre leser Adresseavisens papirutgave nå enn for et halvår siden.

Trønder-Avisa har mistet 2000 lesere og VG har 75 000 færre lesere. Aftenposten har 41 000 færre lesere, mens Dagbladet har mistet 29 000.