– Utviklinga har vært eventyrlig, sier daglig leder Terje Brustad i Sandfærhus parkering drift AS.

Fra ansatte til drivere

De startet på bar bakke, som ansatte ved parkeringen på jordene på Sandfærhus, da i i 1997 gikk sammen og kjøpte ut arbeidsgiveren sin og overtok tomta for 1,2 millioner kroner.

16 år etter kunne de i fjor ta ut sitt hittil største utbytte på i alt 42 millioner kroner. Fordelt på de ni eierne er det 4,7 millioner kroner på hver, og bakgrunnen er et svært så saftig 2012-regnskap da resultatet før skatt endte høyere enn de ordinære driftsinntektene (se tabell under) på grunn av en annen god tomteinvestering.

Tjente 36 mill. på 2,5 år

– I 2012 solgte vi Flesland Parkering i Bergen. Vi var tyvheldige da vi kjøpte tomta like ved flyplassen i 2009: Vi betalte 32 millioner for de om lag 27 målene som var brukt til gjennvinning av råvarer. Da naboen til eiendommen ville kjøpe i 2012, fikk vi 68 millioner for den, sier Brustad.

Stadig flere kunder

I 2013 har det vært parkerings- og bilpleiebedriften på Sandfærhus ved Værnes som har sørget for gode penger og et resultat før skatt på 12,9 millioner i fjor. For når stadig flere setter seg på flyene som letter fra Trondheim Lufthavn, får flere biler kortere eller lengre opphold på bakken like ved.

Les også: Beklager, fullt!

– Det er en rasende utvikling i antall parkeringer. I 1999 hadde vi i snitt 652 parkeringer i døgnet på Sandfærhus. I 2010 var antallet 1094 og i 2013 oppe i 1258 biler parkert i kortere eller lengre perioder i snitt hvert døgn. Vi er ikke den billiste parkeringen, men folk velge oss på grunn av tilleggstjenestene og servicen vi tilbyr, sier Brustad.

- Populære tilleggstjenester

I tillegg til 48 ansatte i Sandfærhus parkering drift, har selskapet ansatte i egne datterselskap med ni ansatte i servicehallen. Slik kan selskapet tilby både skyttelbuss til reisende og bilpleie, vask og enkelte verkstedstjenester til bilene som settes igjen. Det har vært suksessoppskriften.

Bygger p-hus

Og fra neste år håper utendørsparkeringen på jordene mellom Stjørdalselva og Værnes å komme seg delvis under tak.

– Vi har om lag 1900 plasser, og de siste to årene har vi opplevd stadig oftere å ha fullt. Derfor har vi nå reguleringsplaner inne hos Stjørdal kommune på et p-hus på eiendommen med plass til ca 800 biler. Med plassene som går med i byggingen, regner vi med en nettoøkning på 3-400 plasser. Målet er å starte bygging 1. november 2015, sier Brustad.

Nærmere Sola

Selskapet har siden 2007 jobbet med å etablere seg ved Stavanger lufthavn Sola og med det oppheve Avinor sitt parkeringsmonopol der som de har gjort ved Værnes. Tidligere har planene blitt stoppet av Miljøverndepartementet som har tatt innsigelser til følge om at flere p-plasser vil føre til at flere kjører bil istedet for å bruke kollektivtilbud. Nåværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har tidligere engasjert seg i denne saken som stortingsrepresentant.

– I mine øyne eksisterer ikke miljøargumentet i denne saken. For familier og de som bor utfor sentrale områder i Stavanger vil bilen uansett være eneste reelle alternativ. Med få parkeringsmuligheter vil man heller bli kjørt av andre, noe som fører til at det totalt blir fire istedenfor to turer, sa Solvik-Olsen til Stavanger Aftenblad i 2011.

En reguleringsplan for 750 parkeringsplasser er på vei til Sola kommune og en langsiktig leieavtale er, ifølge Brustad, på plass allerede. Koseptet på Sola skal være litt enklere ennved Værnes, med kun parkering og skyttelbuss, dersom det blir godkjent.

Årsregnskap
Sandfærhusparkering drift as
Millioner kroner20132007Endringi prosent
Driftsinntekter47,943,99,1
Driftsresultater13,411,417,5
Resultat før skatt12,950,6-