I forbindelse med at Telenor skulle oppdatere en database torsdag kveld, mistet kunder over hele landet muligheten til å ringe og sende SMS-meldinger fra klokken 19.20 til 21.34.

Ifølge VG ble hele tre millioner mobilkunder rammet av feilen.

– En gjenganger

– Telenor har hatt en feil i forbindelse med planlagt arbeid. Det er dessverre en gjenganger i IKT-verdenen. Vi vil derfor undersøke om man har hatt tilstrekkelige risikovurderinger og om man har hatt tilstrekkelig beredskap for feilsituasjoner, sier Einar Lunde, avdelingsdirektør for Post- og teletilsynets avdeling for nett, til NTB.

Han sier tilsynet ser svært alvorlig på slike feil, fordi samfunnet stoler på at mobilnettet skal fungere.

– Det er for tidlig å konkludere, men vi vil vurdere å pålegge særskilte tiltak eller nye prosedyrer, slik vi har gjort ved flere anledninger tidligere, sier Lunde.

Tilsynsdirektør Torstein Olsen sier til TV 2 at Telenor kan få en bot som svir.

– Vi har aldri gitt teleselskapene bøter for slike brudd tidligere, men nå vurderer vi å gjøre det. Årsaken er at vi flere ganger har bedt selskapene om å ha et ordentlig system for å fange opp feil raskt, sier Olsen, som antyder at boten kan bli i størrelsesorden ti millioner kroner.

– Målet er at bøtene skal være så høye at selskapene ikke gjør dette igjen.

– Har det vondt

Fredag ettermiddag sa Telenor at selskapet har funnet ut hva som gikk galt da databasen skulle oppdateres. Flere av filene som styrer mobiltrafikken i Norge, ble ikke med under oppdateringen.

– Dette skal jo ikke skje. Vi beklager det på det sterkeste og er de første til å si at vi har det ordentlig vondt. Jeg var til stede her på Telenor i går kveld og kan forsikre om at hele ressursbruken ble satt inn på dette, sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas til Aftenposten.

– Vi vil nå analysere hendelsen og iverksette nødvendige tiltak for å unngå at lignende feilsituasjoner rammer våre kunder, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, i en pressemelding.