Få temaer har skapt mer trøbbel enn bilavgiftene i budsjettforhandlingene som nå pågår på overtid Stortinget.

På den ene sida står Frp, som kjemper for lavere drivstoffavgifter, kutt i omregistreringsavgiften og lavere avgift for snøskuter, campingvogn og tunge kjøretøy.

På den andre står Venstre og KrF, som heller vil bruke pengene på å gjøre miljøvennlige biler billigere.

Bekymret for klimamål

Bilistenes interesseorganisasjon NAF er ikke i tvil om hvem de heier på. Kutt i omregistreringsavgiften er det eneste NAF omfavner i forslaget fra regjeringen.

––Vi kommer ikke til å nå målet i Klimaforliket om at nye biler skal ha et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 85 gram per kilometer i 2020 dersom vi ikke gjør noe med innretningen på engangsavgiften, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF, og får støtte fra Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

"I Frps prinsipprogram står det at «vårt prinsipp er at den som forurenser skal betale.» NAF følger opp Frps prinsipprogram, det gjør ikke samferdselsministeren når han argumenterer for at det skal bli billigere å forurense, skriver han i en e-post.

Billigere bensin? ––Ikke så nøye

NAF støtter seg til framskrivninger fra Transportøkonomisk Institutt, som konkluderer med at nye biler med lavt utslipp må bli billigere dersom målet skal nås. I 2013 var gjennomsnittsutslippet fra nye biler 123 gram per kilometer.

Dersom politikerne ikke henter fram gulrota og reduserer engangsavgiften for miljøvennlige biler, må de bruke pisken mot bilistene fram mot 2020, frykter Sagedal.

Med dagens system er bilens vekt og effekt avgjørende for hvor mye du må betale i engangsavgift. Og fordi ladbare hybrider gjerne er tyngre enn bensin- og dieselbiler, kommer de miljøvennlige bilene dårligere ut. Det er ikke rimelig, mener NAF.

––Vi er mye mer opptatt av innretningen på engangsavgiften enn noen øre fra eller til på bensin- og dieselavgiften. Den har ikke så mye effekt på folks valg av transportmetode. Innkjøpsprisen er det som er avgjørende for hva slags bil du velger å kjøpe, sier hun.

Mener NAF glemmer

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) mener NAF glemmer en stor gruppe bilister.

––NAF er blitt en organisasjon som primært ivaretar de som har råd til å kjøpe ny bil. Regjeringen skal også ivareta de som ikke har råd til det, men som vil kjøre på den bilparken som fortsatt kommer til å være rundt her lenge, sier han til Adressa.no.

For denne gruppa er det viktig at bensin- og dieselavgiften blir litt lavere neste år, mener han.

––Det er ikke sånn at du kommer til å skrote alle bensin- og dieselbiler over natta, fastholder Solvik-Olsen.

Statsråden tror heller ikke målet om et CO2-utslipp på 85 gram per kilometer for nye biler ryker uten kutt i engangsavgiften for ladbare hybrider.

––Jeg konstaterer at Peugeot nå markedsfører en helt vanlig dieseldrevet personbil som slipper ut 85 gram. Det er ganske mye svartmaling, og mange som tar sorgene på forskudd. Jeg ser at elbil og hybridteknologien skrider fram, og at teknologien innen konvensjonell bensin- og dieseldrift heller ikke står stille, sier Solvik-Olsen.