Det bekrefter presseansvarlig i SAS, Tormod Sandstø, overfor adressa.no.

– Vi reduserer antall daglige avganger fra tre til to, men setekapasiteten blir omtrent den samme som før, fordi vi setter inn større fly, sier han.

København-ruta flys i dag med flytypen CRJ-900, som har 88-90 seter. Fra 1. april neste år skal ruta trafikkeres av Boeing 737, som har minst 128 seter.

Kutter morgenavgangen

På diskusjonsforumet flyprat.no reageres det på at det er morgenavgangen klokka 06.00 som kuttes. Morgenfuglene må nå fly via Oslo, og vil ikke være i København før i nitida.

Direkteflyet fra Trondheim vil gå klokka 10.05 og 20.00 på hverdager, med retur fra København klokka 12.10 og 22.50.

«Jeg tror SAS vil kjøre temmelig glisne 737 til København fra Trondheim med denne strategien», skriver en av debattantene.

Flyselskapet KLM reduserte tidligere i høst antall daglige avganger fra Trondheim til Amsterdam fra tre til to, men beholdt morgenflyet. Det framheves som en fordel for reisende som skal videre, for eksempel til Asia eller Amerika.

Lydhør

Sandstø i SAS sier han gjerne vil ha synspunkter fra de reisende etter ruteendringen.

– Det er ingen ting som er hogget i stein, poengterer han.

Sandstø mener SAS har en god og tett dialog med både næringslivet og Avinor om ruteprogrammet, men sier selskapet også må ta hensyn til lønnsomheten på hver enkelt rute.

– Ruter kommer og går. En rute som ikke er lønnsom, vil ikke overleve på sikt, sier han.