– Nei, nå skjønner jeg ikke hva du snakker om. Jeg er helt blank.

Det svarer Trond Stiklestad, førstelektor ved Handelshøyskolen i Trondheim, når adressa.no ringer og spør om han som ekspert på markedsføring vet hva annonsørene mener med å vise til «Black Friday».

I dag er det tilbud på en rekke varer i byen, og flere store annonsører har merket annonsene sine med «Black Friday». Det høres jo unektelig litt gøy ut, kanskje enda mer kult enn «toilldag»? Hensikten er uansett den samme, nemlig å få oss til å kjøpe mer.

Svarte penger

Begrepet «svart fredag» kommer fra USA. Et søk på Wikipedia opplyser at «Black Friday» er en årlig handledag, som finner sted i USA og Canada dagen etter «Thanksgiving». Dagen er begynnelsen på julehandelen, og mange butikker åpner ofte så tidlig som klokka tre på natta eller tidligere, og tilbyr en rekke salgsvarer, ofte begrenset i antall eller tidsrom.

Navnet «Black Friday» skal ha oppstått i Philadelphia, hvor det i utgangspunktet ble brukt til å beskrive den tunge og forstyrrende trafikken som ville oppstå dagen etter Thanksgiving. Begrepet ble først brukt i 1966, og spredte seg til andre steder først rundt 1975.

Det har også blitt hevdet at navnet «Black Friday» beskriver at handelen denne dagen bidrar til at mange butikker igjen går med overskudd, og dermed går fra røde til svarte tall i regnskapet. Dagen brukes også i USA som en viktig indikator på hvordan julehandelen kommer til å bli, den fungerer som et barometer på folks vilje til å bruke penger.

Uforståelige annonser

– De norske butikkene har jo tatt tak i begrepet «Black Friday» fordi også de ønsker oppmerksomhet. Butikkene kan gå litt lei av måtene de annonserer på, og da passer det fint å finne noe nytt å bruke, sier markedsføringsekspert Trond Stiklestad etter å ha bladd seg gjennom gårsdagens Adresseavisen og funnet alle «Black Friday»-annonsene.

For det handler om oppmerksomhet.

– Annonsørene vil ha oppmerksomhet, det er derfor de betaler. Men annonsene må være forståelige. Det kan nok sies at alle disse annonsene underkommuniserer, for ingen sier hva denne spesielle dagen faktisk er. De tar det for gitt at kundene skjønner begrepet, selv om dette ikke er en kjent dag her i Norge, sier Stiklestad.

– Så da fungerer ikke annonsene?

– Det er en annerledes og tøffere måte å presentere seg på, og slik sett et kreativt grep. Kanskje vil de få flere kunder i dag. Men da tror jeg ikke det behøver å skyldes akkurat begrepet «Black Friday», men heller det at de faktisk har gode tilbud, sier Stiklestad.

Glorifisert salgskampanje

Tor W. Andreassen, professor i markedsføring ved Norges Handelshøyskole, har i Bergens Tidende sammenligner «Black Friday» i Norge med andre importerte amerikanske tradisjoner, som Halloween.

– Norge er en nasjon som er veldig mottakelig for alt som kommer fra USA, så dermed er det ikke overraskende at vi kopierer Black Friday også, sier Andreassen.

Han sier det hele egentlig bare er en glorifisert salgskampanje.

– Hele logikken er å skape en begivenhet rundt julehandelen. Man håper at en utvidelse av julehandelsperioden vil lede til mer konsum. Men i mange bransjer er nok heller tilfellet at forbrukerne bare gjør juleinnkjøpene litt tidligere enn de ellers hadde gjort, sier Andreassen til Bergens Tidende.

Fredag morgen hadde en liten gruppe samlet seg utenfor Expert på Tiller for å benytte seg av butikkens tilbud på «Black Friday». Foto: Camilla Kilnes