Veksten i flytrafikken har avtatt, derfor tvinges Avinor til den største sparepakken konsernet noen gang har vært gjennom.

Konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen, sier til Aftenposten at konsekvensen blir at antall ansatte skal ned og at konsernet nå også ser over flyplass-strukturen her i landet. Dette skjer på oppdrag fra Samferdselsdepartementet i forbindelse med Nasjonal transportplan.

- Hvordan nedbemanningen skal skje, er det ennå for tidlig å si noe om. Men det er helt klart at det vil bli færre årsverk i Avinor. Vi står overfor en situasjon der færre ansatte må løse flere arbeidsoppgaver, sier Falk-Petersen til Aftenposten.no.

De ansatte i konsernet er blitt informert om spareplanen på et allmøte fredag formiddag.

Noen flyplasser skal vekk

Falk-Petersen sier også at Avinor allerede ser over flyplassbehovet i fremtiden, og at noen flyplasser kan bli foreslått nedlagt. I siste instans er dette en politisk beslutning.

- Flyplassene i Narvik og Fagernes er allerede plukket ut og der Avinors drift vil opphøre. Vi ser også over flyplasstettheten i Lofoten og Helgeland, men også andre steder i landet. Det kan være naturlig å slå sammen noen flyplasser der veiutbygging har gjort tilgjengeligheten til lufthavnene bedre, sier Falk-Petersen.

Avinor-sjefen sier at det er helt nødvendig for Avinor å kutte når også flyselskapene opplever et kontant press på sine kostnader.

I tillegg, sier han, at innsparingen tvinger seg frem også på bakgrunn av at konkurrentene i Sverige og Danmark kutter i sine utgifter. Å ha lave avgifter er viktig for konkurransen om nye flyruter.

Flyselskapene vil merke Avinors innsparing i form av direkte kutt i avgiftene, men det er Samferdselsdepartementet som avgjør dette endelig.

Avinor har informert Samferdselsdepartementet om prosessen.

Flyselskapene under hardt press

De dramatiske tiltakene kommer dagen etter at Avinor hadde sendt ut knalltall for 2014, med et driftsresultat før skatt på 1,9 milliarder kroner.

I dag er tonen en helt annen:

- Forbedringsarbeidet skal styrke Avinors konkurransekraft, og komme kundene og samfunnet til gode. Våre konkurrenter i nabolandene reduserer avgiftene. Samtidig går flyselskapene gjennom store strukturelle endringer. Avinor må ta sin del av ansvaret for å styrke luftfartens konkurransekraft, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen.

Han mener at den omstillingen som nå iverksettes skal gi 600 millioner kroner i faste reduserte årlige driftskostnader fra og med 2018.

Målsettingen med omstillingen som konsernet nå gjennomfører er å modernisere virksomheten, effektivisere driften og redusere kostnadene. Avinor satser på å få god drahjelp ved å ta i bruk en enda større grad av automatisering av driften.

Trafikkveksten har flatet ut

Avinor har lenge sett at veksten i flytrafikken i Norge har flatet ut.

I januar måtte konsernet konstatere at trafikken gikk ned med fem prosent på innland, også utenlandstrafikken gikk marginalt ned. Avinor-sjefen sier derfor at den effektiviseringen som nå iverksettes er nødvendig for å kunne håndtere en periode med lavere trafikkvekst og inntjening.

- De områdene som antas å kunne gi reduserte kostnader er blant annet innenfor stab- og faglige støttefunksjoner, lufthavnkonsepter, flysikring og på området standardisering og effektivisering av infrastruktur, sier Falk-Petersen.

Satser på mer automatisering

Dessuten mener han at konsernet har betydelig forbedringspotensiale når det gjelder å redusere utgiftene til bygg og infrastruktur, vedlikehold og kontrollfunksjoner.

Til grunn for de nye tiltakene er analyser som er gjennomført i Avinor i 2014 og 2015. De har vist hvilke muligheter som fins for å kunne modernisere og effektivisere selskapet.

Det har vært gjort gjennom analyser av kostnader og den historiske utviklingen av antall årsverk.