De to søsterferjene får høyest score hos Environmental Ship Index (ESI) som identifiserer skip med lave utslipp, skriver Teknisk Ukeblad.

Av 3194 skip som er rangert, er det kun 50 som har en score som er høyere enn 50 poeng. «Bergensfjord» og «Stavangerfjord» topper indeksen, og får henholdsvis 93,9 og 93,5 poeng.

De to cruiseferjene eies av rederiet Fjordline, men begge skrogene ble innredet ved verftet som nå heter Noryards i Rissa (tidligere Bergen Group Fosen).

Skipene skulle opprinnelig gå på diesel, men Fjordline bestemte seg i 2012 for å installere motorer som bruker flytende naturgass (LNG) som drivstoff. Både motorene og gasstankene ble installert i Rissa.

Poengscoren i miljøskipsindeksen regnes ut ifra mengden karbondioksid (CO2), nitrogenoksid (NOx) og svoveloksid (SOx) det enkelte skip slipper ut, og omfatter også et rapporteringsskjema for drivhusgasser, ifølge TU.

Det er flere skip som går på LNG på topplisten, og gassmotorene skal også slippe ut 25–30 prosent mindre av klimagassen CO2 og redusere de helseskadelige NOx-utslippene med rundt 85 prosent.

I alt er det 16 norske skip på listen over de 50 mest miljøvennlige skipene.

Men selv om Rissa-verftet har bygd to av verdens mest miljøvennlige skip, så førte byggingen av de to cruiseferjene til store økonomiske tap.

Skrogene til de to ferjene ble bygd i Polen, men de ble begge kraftig forsinket. Skipsbyggingsdivisjonen til verftseieren Bergen Group fikk et samlet driftsunderskudd på rundt 1,2 milliarder kroner i 2012 og 2013, som i stor grad skyldtes forsinkelsene.

Verftet i Rissa ble etter hvert solgt til den ukrainske mangemilliardæren Kostjantin Zjevago og selskapet Calexco, og skiftet navn til Noryards.