«Sjelden jeg sier meg uenig med toppen i kjeden, men ka f ... Ole Robert?! Her har vi 1 dag i uka hvor vi kan senke skuldra!», skriver en Narvesen-kjøpmann i Nord-Norge på sin åpne Facebook-profil.

Innlegget kommer etter at Remas administrerende direktør Ole Robert Reitan tirsdag sa et klart ja til søndagsåpne butikker.

Reitan går dermed imot konkurrentene i Norgesgruppen og Coop som begge er imot regjeringens forslag om generell åpning for søndagsåpne butikker i Norge.

- I dag er det lov til å kjøpe varme pølser, men ikke kalde pølser på søndager i Norge. Skal vi ha butikker åpen i det hele tatt på søndager, må alle kunne ha åpent, sa Ole Robert Reitan i forbindelse med fremleggelse av Reitangruppens fjorårsregnskap på Lade Gaard tirsdag.

Hører sammen

Kjedene Narvesen og 7-Eleven hører inn under Reitan Convenience, som i likhet med Rema 1000 er et av forretningsområdene til Reitangruppen. Som Rema driver de også etter franchiseprinsippet, der kjøpmennene eier sine egne butikker.

Narvesen-kjøpmannen i Nord-Norge stiller spørsmål ved om omsetningen vil øke noe særlig hvis dagligvarebutikkene får holde åpent på søndager, og lurer på hvem som skal ta regningen for den ekstra kostnaden det er.

«Taperne her er jo arbeidstakerne som får enda verre arbeidstider, kjøpmennene som må betale enda mer lønn for å selge samme antallet varer, familiene som blir sittende igjen uten mamma eller pappa, fordi han må sitte i kassa på Rema og pipe varer og til slutt forbrukerne som må ta regninga for økningen av åpningstiden», skriver han, og fortsetter:

«Kan vi ikke la denne dagen fortsette å være dagen familien samles til middag, går på ski, koser seg med film, kjører langtur, griller og alt annet?».

Kjøpmannen sier til adressa.no at han ikke ønsker å kommentere innlegget.

- Mest lønnsomt i Sverige

Kommunikasjonssjef Ida Håvik i Reitan Convenience sier til adressa.no at hun ikke kjenner til misnøye blant kjøpmennene i Reitan Convenience med at Rema 1000 nå stiller seg bak forslaget om søndagsåpne butikker.

- De aller fleste butikkene i Narvesen og 7-Eleven har åpent syv dager i uka allerede, så dette er en problemstilling som er mer aktuell for dagligvaren, sier hun.

Narvesen- og 7-Eleven-butikker har tidligere møtt hardere konkurranse gjennom lengre åpningstider hos dagligvarebutikkene og de såkalte Brustad-buene. Men Håvik tror ikke nødvendigvis at en generell åpning på søndager vil få store konsekvenser for kjedene.

- Vi har drift i seks andre land utenom Norge, og vårt mest lønnsomme marked er i Sverige der de har hatt søndagsåpne butikker siden 1980-tallet, sier hun.

- Det vil kunne tilspisse konkurransen, men vi konkurrerer med dagligvarebutikkene seks av syv dager allerede. Vi tror de fleste kjøpmennene hos oss er opptatte av å drive god butikk ut fra de rammer som er, syv dager i uken, sier Håvik.

- Kjenner ikke til misnøye

Kommunikasjonsdirektør Mette Fossum Beyer i Rema 1000 sier at de ikke opplever misnøye fra noen av dagligvarekjedens egne kjøpmenn angående støtten til søndagsåpne butikker.

- Det er viktig å huske på at det er søndagsåpne butikker i dag. Diskusjonen handler om størrelse på butikker, og vi er for søndagsåpne butikker på over 100 kvadratmeter, sier Beyer, som legger til at konkurrentene åpner butikker i rask takt.

- Det ønsker vi å konkurrere mot, og da må det være et rettferdig regelverk for alle, sier hun.