Rema 1000 er eneste aktør som ikke får plusset på butikk-porteføljen når Ica Norge blir solgt. Konkurransetilsynet sier ja til at Coop får kjøpe 550 Ica-butikker hvis de selger videre 93 butikker: 50 til Norgesgruppen og 43 til Bunnpris.

Les også: – Dette er en veldig god dag

Les også: Her er butikkene Coop vil selge

Ifølge adm. direktør Ole Robert Reitan i Rema 1000, ga ikke Rema selv noe tilbud til Coop om å kjøpe butikker. Han er glad for at Coop og Ica nå har fått en etterlengtet avklaring, og gleder seg over at Bunnpris får kjøpe 43 butikker.

Overrasket over tilsynet

Men at Norgesgruppen også er en stor kjøper, faller ikke i god jord hos Rema-sjefen, som tar forbehold om at han ikke vet hvilken aktør som kjøper hvilke butikker.

- Det er bra for konkurransen og for forbrukeren at Bunnpris blir større, at vi har en fjerde aktør på dagligvare i Norge. Men jeg er overrasket over at Konkurransetilsynet lar Norgesgruppen får vokse seg større. Da hadde det vært bedre at Coop fikk overta alle. For om de er store i enkelte områder spiller ingen rolle: Konkurransen er på pris, og da er innkjøpsmakt og hvor stor markedsandel som gjelder, sier Reitan til Adresseavisen.

Les også: Rema-offensiv mot Icas butikker

Han viser til at Ica har forklart exiten fra det norske markedet med store forskjeller i innkjøpsbetingelser mellom store og små aktører, og at man dermed ikke konkurrerte på like vilkår.

- Manglende forståelse

- Konkurransetilsynet sier de har vurdert dette aspektet og at det ikke er et vesentlig problem for konkurransen om Norgesgruppen får kjøpe disse butikkene. Vet du da noe han ikke vet?

- Da viser tilsynet at de har manglende forståelse for hvordan denne bransjen virker, og hvor viktig og stor del av kostnaden vår som er bundet til innkjøpspris på varene vi selger. Når forskjellene er i innkjøpspris er så stor som den er mellom de ulike aktørene, har det store konsekvenser. Nå er Konkurransetilsynet med og bidrar til at forskjellen kan bli enda større. Det er ikke bra, sier Reitan.

- Rema/Bunnpris vil vokse mer

Magnus Gabrielsen, avdelingsdirektør for mat, handel og helse i Konkurransetilsynet, syns ikke kritikken treffer.

- Vi er godt kjent med innkjøpsvilkårene i dagligvaremarkedet og har likevel kommet til at endringene som nå skjer ikke vesentlig vil begrense konkurransen i markledet, sier han og legger til:

- For øvrig vil totaleffekten av denne transaksjonen være at Rema, som har innkjøpssamarbeid med Bunnpris, og Coop vil øke sine markedsandeler og innkjøpsmakt mer enn hva Norgesgruppen vil øke. Dette fordi butikkene Bunnpris skal kjøpe har høyere totalomsetning enn de butikkene Norgesgruppen kjøper.

Avdelingsdirektrø Magnus Gabrielsen i Konkurransetilsynet Foto: Foto: Marit Hommedal
Markedsandeler før oppkjøpet. Forskjellene etter oppkjøpet og videresalget er gjennomført, er ennå usikkert. Foto: mt