Norwegian-pilotene gikk ut i streik sist lørdag, og konflikten ble kraftig trappet opp onsdag med kansellering av alle innenriksfly som resultat. Det samme ser ut til å bli tilfellet torsdag.

Fagforeningen Parat har vært i dialog med ledelsen i Norwegian natt til torsdag, bekrefter Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud overfor NTB.

Parat-lederen sier han håper på en snarlig slutt på konflikten i Norwegian.

– Det har vært aktivitet og dialog i natt, men det er ikke noe nytt. Vi har ikke funnet noen løsning, sier Skjæggerud torsdag morgen.

Hos Parat er lysten på å få en slutt på streiken som lammer alle Norwegians flyginger i Norge, stor.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos Kjos avviste onsdag påstander om at ledelsen ønsker å styre NAN inn i konkurs. En sentralt plassert kilde sier imidlertid til Finansavisen at fagbevegelsen nå risikerer å presse fram den konkursen i NAN som de har fryktet.

Juridisk forpliktet

– Norwegian ønsker ikke dette, og står klar til å fylle på med penger, men hvis ikke pilotene i NAN er samarbeidsvillige, så vil styret i NAN på et tidspunkt måtte erkjenne at man driver selskapet for kreditors regning. Da er styret juridisk forpliktet til å slå selskapet konkurs, påpeker kilden.

Styremedlem Frode Foss sier til avisen at streiken kan avsluttes raskt dersom pilotene går med på Norwegians krav.

– NAN må være konkurransedyktig. Det sier pilotene at de er villige til å bli med på. Men samtidig krever de at de skal få bestemme at konsernansiennitet skal gjelde personalreduksjon. Det betyr at ansatte i Irland eventuelt må ta sin hatt og gå før ansatte i Norge. De krever også å få sitt ansettelsesforhold flyttet opp til morselskapet. Det er det umulig for oss å gå med på, sier Foss.

Ingen inntekter

Han sier det bare er SAS som har kunnet drive annerledes enn Norwegian ettersom de statlige eierne har fylt på med mer penger etter hvert som selskapet har tapt på driften.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos anslo onsdag at selskapet tåler en uke til med streik. Hvor mye penger som er igjen i NAN, og når styret der eventuelt må slå selskapet konkurs, ønsker ikke Foss å si noe om.

– Men det er klart at NAN for øyeblikket ikke får inntekter samtidig som man fortsatt har utgifter, og på ett eller annet tidspunkt har styret da en plikt til å gripe inn, sier han.

– NAS reell arbeidsgiver

Hos Parat har imidlertid holdningen til en eventuell konkurs i datterselskapet NAN vært klar etter at streiken brøt ut.

– For det første er dette en svært risikabel vei å gå for ethvert selskap som lever av tillit, og for det andre vil vårt svar på dette være at den reelle arbeidsgiver er det børsnoterte selskapet Norwegian Air Shuttle, sa Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til NTB tidligere i uken.

Ved en eventuell konkurs vil samtlige ansatte hevde sine opparbeidede rettigheter i morselskapet. Ifølge konkursreglene har samtlige av medlemmene fortrinnsrett på jobb i et eventuelt nytt selskap som skal drive virksomheten videre, understreket Skjæggerud.

- Dyster dag

For andre dag på rad innstiller Norwegian alle selskapets innenriksfly i Norge.

35 000 reisende blir dermed berørt, akkurat slik tilfellet var onsdag. Det er kun noen få av flygningene mellom de skandinaviske hovedstedene som ikke rammes av den omfattende pilotstreiken.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen ba onsdag passasjerer forberede seg på «en ganske dyster dag» også torsdag.

– Spesielt innenriks i Norge ser det ut til å bli full stopp, sa han til NTB onsdag kveld.

Europa-rutene til flyselskapet skal gå mer eller mindre som oppsatt, hvilket betyr at flyene til mange av de mest populære Syden-reisemålene, som Antalya, Nice og Gran Canaria, går som planlagt.

Langrutene til USA og Thailand, samt flygninger til og fra London, blir ikke berørt av streiken. Det samme gjelder i stor grad også Spania-rutene.