Det gjorde leder Hans-Erik Skjæggerud i Parat – som organiserer flygerne i Norwegian Pilot Union (NPU) – klart da han kom med en kort uttalelse torsdag ettermiddag.

– Det som nå har skjedd, endrer ingenting. Dette viser at det eneste faste vi kan forholde oss til, er morselskapet Norwegian. Andre selskaper i konsernet forandrer seg fra en dag til en annen, og uten at arbeidslivets spilleregler følges. I en slik virkelighet er det som dere forstår vanskelig for pilotene å vite hvem som er deres formelle arbeidsgiver, sier Parat-lederen.

Morselskapet

Flygerne vet godt hvem som er den reelle arbeidsgiveren – nemlig morselskapet Norwegian, slår Skjæggerud fast.

– Vi mener Bjørn Kjos ikke kan gjøre det han nå har gjort. Som arbeidsgiver har han ikke myndighet til å bestemme over arbeidstakere mens de er i streik. De er jo midlertidig løst fra sitt arbeidsforhold. Dermed fremstår dette som et forsøk på å omgå hele streikeretten, sier Parat-lederen.

– Splitte pilotkorpset

– Målet til Kjos har vært å splitte pilotkorpset i Skandinavia. Det har han nå forsøkt å gjøre ved å hive dem ut av datterselskapet Norwegian Air Norway og inn i tre nyetablerte datterselskaper. Det gjør han uten å informere, drøfte eller på noen annen måte følge reglene i arbeidsmiljøloven, fortsetter Parat-lederen.

Skjæggerud mener Kjos lar være å forholde seg til spillereglene når disse ikke passer ham.

– Det utfordrer det seriøse arbeidslivet, og det utfordrer arbeidsgivere som følger spillereglene, sier Parat-lederen.