Helleland bekrefter derimot at konkurranseutsetting av togdriften vurderes.

– Det er et av forslagene vi ser på, og som benyttes i stor grad innen vedlikehold, der vi ser at det er effektivt, sier Helleland til adressa.no.

Aftenposten meldte fredag at både NSB og dagens datterselskap skal nedlegges, og at det vil bli åpen konkurranse på alle toglinjer i Norge.

Dette som en del av regjeringens jernbanereform.

Helleland leder transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og hun avviser at man vil foreslå å avvikle NSB.

– Vi er fire partier som har forhandlet om en jernbanereform i flere måneder, og meg bekjent har et slikt forslag aldri ligget på bordet, sier Helleland.

De fire partiene er regjeringspartiene Høyre og Frp og støttepartiene Venstre og KrF, og hun sier at de heller ikke er ferdig med forhandlingene.

– Vi har et særdeles konstruktivt samarbeid, der vårt mål først og fremst er å gi togpassasjerene et bedre tilbud på hverdagsreisen, og å få til en bedre og mer helhetlig utbygging av infrastruktur.

Flere forslag

Helleland sier at både Jernbaneverket, NSB og Flytoget har kommet med forslag til modeller, men at det ikke er tatt noen endelig beslutning om innholdet i jernbanereformen.

Hun sier at de ønsker å gi både NSB og Jernbaneverket klart definerte roller, men vil ikke kommentere hvilke forslag som ligger på bordet.

– Vi har jobbet veldig godt i forhandlingene, selv om slike prosesser er krevende. Men vi må ta den tiden vi trenger, slik at vi legger frem noe som er robust og som står seg i fremtiden, sier Helleland.

Når det gjelder konkurranseutsetting sier hun at det ikke er klart hvilke strekninger det vil gjelde, eller hvilke anbudspakker som vil bli lagt frem.

Hun peker på at Gjøvikbanen allerede ble konkurranseutsatt for flere år siden, og at kundene har vært svært fornøyde med tilbudet.

– Presentert på allmøte

Ifølge Aftenposten ble kjerneinnholdet i Regjeringens varslede jernbanereform presentert på et allmøte i Jernbaneverket torsdag.

Ifølge avisen fikk Jernbaneverket fullt gjennomslag for sine forslag, som innebærer at:

  • Jernbaneverket blir et direktorat, en bestiller av jernbanetjenester og i praksis eier av det som i dag er NSBs togsett og togverksteder.

  • Jernbaneverket - eller transportdirektoratet - får ansvar for å planlegge jernbane i Norge.

  • Norske linjer konkurranseutsettes i 6-9 anbudspakker.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier til NTB at Aftenposten har rett angående hvilke endringer de forskjellige jernbaneaktørene ønsker.

– Det er riktig at vi åpner for at private aktører kan utføre arbeid i større grad enn i dag. Hvor mange anbud har vi ikke kommet fram til ennå. Det blir ikke fullt frislepp, for staten skal ha det øverste ansvaret, sier statsråden.