– Det er en vanskelig mekling. Det ligger i sakens natur at når det blir en konflikt, så er det snakk om spørsmål som er vanskelige å bli enige om, sa Dalseide da han og mekler Bjørn Lillebergen tok en pause i meklingen klokka 21 fredag for å orientere pressen.

Da hadde partene sittet i meklingssamtaler – både sammen i engere grupper og hver for seg i egne arbeidsgrupper – i åtte timer. Dalseide syntes ikke å se noen snarlig løsning på konflikten og understreket at «det er for tidlig å legge fram noen helhet».

Det betyr at partene står så langt fra hverandre, at en skisse til avtale som for begge parter er bedre enn fortsatt konflikt, synes langt unna.

– Begge parter er med på å snu hver stein. De ser på sine respektive standpunkter og hvordan de kan møte motpartens ønsker. Det er ingen som ikke har et sterkt ønske om å bringe konflikten til opphør, sa han.

Åtte timers mekling

Da hadde meklingen pågått siden klokka 13 fredag, etter at begge parter hadde bedt om hjelp til å få forhandlingene tilbake på sporet. Mens tonen har vært meget uforsonlig i offentligheten, var og er stemningen og dialogen under meklingen både god og konstruktiv, ifølge Dalseide.

Som vanlig ville han ikke utdype hvilke temaer som er på bordet, og hva som byr på tøffest utfordringer. I slike sammenhenger heter det gjerne at «ingenting er på plass før alt er på plass».

Partene har ikke gitt seg selv noen frist, hvilket betyr at meklingen kan foregå langt ut i de sene nattetimer.

Dalseide sier til NTB at han hadde et telefonmøte med partene fredag morgen, og klokka 13 ankom de til samtaler hos ham. At partene møtes hos Riksmekleren, er et godt tegn for de mange passasjerene som er rammet av streiken, men innebærer absolutt ingen garanti for enighet.

Tre krav

– Vi mener det er på tide å finne løsninger på konflikten med tanke på alle passasjerene som ikke kommer dit de skal. Vi forventer å kunne diskutere de viktigste spørsmålene som så langt i konflikten ikke har vært oppe til reelle drøftelser, sier leder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar.

Parat legger tre krav til grunn for videre forhandlinger med motparten NHO Luftfart og Norwegian:

* For det første krever pilotene en avtale med Norwegian Air Shuttle (NAS), som de mener er reell arbeidsgiver.

* Det andre kravet er likeverdige avtaler i Skandinavia og konkurranse på like vilkår.

* Til slutt krever Parat felles karrieremuligheter og fleksibilitet for flygerne i hele konsernet.

Kommet nærmere

Norwegians informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen mener møtet hos Riksmekleren må forstås som et ønske fra partene om å bli enige og legge konflikten til side.

– Det er åpenbart at man ønsker å finne en løsning på konflikten, som har vart altfor lenge og rammet altfor mange passasjerer, sier han til NTB.

Flygerne i Norwegian Air Norway (NAN) har streiket siden lørdag. Fra onsdag av har så godt som alle innenriksflyginger i Skandinavia vært innstilt. Det er anslått at mer enn 35.000 passasjerer rammes hver dag.