Selskapet har fått i oppdrag å styre boringen av hull på opptil 2200 meter under Romdalsfjorden, der Statens vegvesen skal undersøke grunnforholdene.

Kontraktsverdien er på 7,3 millioner kroner, opplyser Gjermund Vingerhagen, konsulent for Devico.

Skal erstatte ferjesamband

Prosjektet er ventet å starte opp i april, og vare i rundt ett år.

Prosjektet E39 Romsdalsfjorden omfatter bygging av en toløpstunnel, som skal erstatte ferjesambandet mellom Molde og Vestnes.

Strekningen er på 22 kilometer, og prosjektet er beregnet å koste 12,5 milliarder kroner.

Ved hjelp av kjerneprøver skal egenskapene til fjellet under fjorden nå kartlegges i detalj. Det er Bærum-selskapet Entreprenørservice AS som skal stå for selve boringen.

Startet i 1988

Ifølge Devico kan de med sin egenutviklede teknologi styre borehull nøyaktig mot de viktigste områdene, og samtidig kan de ta ut kjerneprøver som kan gi informasjon før planlegging og driving av tunnelen.

Devico ble etablert av Viktor Tokle i 1988, som laget teknologi for retningsstyrt kjerneboring mens han var ansatt hos Sintef. Teknologien har blitt brukt i mer enn 40 land, ifølge selskapet,

Tokle og hans familie er fortsatt største eier i bedriften.