Russland var lenge stor, men importerer inntil videre ikke norsk fisk. Kina har også redusert sin import, mens flere europeiske og asiatiske land øker sterkt, skriver Aftenposten.

Tyskernes laksekonsum har nå passert to kilo i året per innbygger. I løpet av kort tid antar analytikerne at konsumet vil øke til tre kilo. Lenge var alaskan pollock, en type sei, på topp, men er nå henvist til andreplass. Videre på listen over tyskernes foretrukne sjømat er sild, reker og tunfisk.

Det er fersk laks i porsjonspakninger som slår an, og økningen startet straks de store varehuskjedene valgte å ta inn dette produktet. Laksenæringen har utviklet nye produkter, som i butikkene fremstår som lettvinte, delikate og ikke blant de billigste.

I 10 000 butikker

- Av Tysklands ca. 55 000 butikker, er det nå ca. 10 000 som tilbyr fersk laks, sier Kristin Pettersen i Norges sjømatråd som er fiskeriutsending i Tyskland.

Lenge var det knapt 2000 butikker som solgte laks. Så klarte man først å få den eksklusive kjeden Edeka til å ta inn produktet, og så kom lavpriskjedene Lidl og Aldi med.

Fersk laks er priset ca. tre ganger høyere enn kylling, og det legges stor vekt på at den er synlig i butikkene. I tillegg følges det opp med reklamekampanjer på TV om hvordan laks tilberedes, og at den kommer fra et rent hav.

- Tyskland er nå blitt norsk laks sitt viktigste marked, sier Bjørn-Erik Stabell som er markedssjef for laks i Sjømatrådet.

I fjor spiste tyskerne ca. 200 000 tonn laks, som er rekordmye. 75 prosent av denne kom fra Norge.

Mer synlig

Stabell mener det er tre grunner til at fersk laks gjør suksess i det tyske markedet.

- Det dreier seg om bedre distribusjon og produktutvikling, laks er blitt mer synlig og kunden forbinder laks med god helse. I tillegg får kunden vite at det er enklere å tilberede et fiskemåltid enn man tror, sier Bjørn-Erik Stabell.

Gryteferdig

I løpet av kort tid har laksenæringen endret strategi fra å sende rundt fisk i kasser ut av landet, til å gjøre mer fisk gryteferdig, pakket fersk i små porsjoner.

- Bransjen har gjort mye innen produktutvikling, og det er lagt ned mye arbeid i å få varene raskt frem og fordelt til et høyt antall butikker, sier Stabell.

I årene som kommer vil det satses sterkere i det tyske og det franske markedet. Sjømatrådet ser også for seg en sterk vekst i Asia, der land som Japan, India og Indonesia vil øke, og Kina vil komme sterkere med etter hvert.

Sterk vekst i USA

USA, Polen, Taiwan, Indonesia og Tyrkia har alle sterk økning i importen av norsk laks.

USA regnes som verdens største enkeltmarked for atlantisk laks, og importen fra Norge har økt med 42 prosent de siste to månedene.

- I fjor eksporterte vi 28.000 tonn laks til en verdi av 1,9 milliarder kroner til USA. Men i årets første to måneder har salget skutt ekstra fart, sier informasjonsdirektør Geir Bakkevoll.

Han påpeker at markedsføring og tilrettelegging utgjør noe av årsaken til veksten.

Også Polen starter året med gode tall. I fjor ble det eksportert laks for 5,5 milliarder kroner til Polen, hittil i år har eksportvolumet økt med 14 prosent.

- Polen har lenge vært et transitt- og videreforedlingsland. Men nå øker også det lokale laksekonsumet sterkt, sier Bakkevoll.

Norges sjømatråd følger spesielt nøye med i det asiatiske markedet der mye kommer til å skje i årene som kommer.

- Om 15 år vil to tredjedeler av verdens middelklasse være i Asia. I dag er 20 prosent der, sier Geir Bakkevoll. Og middelklasse betyr økonomisk mulighet til å kjøpe norsk laks, i tillegg er det tradisjon i Asia med rød fisk.

Indonesia har hittil i år økt sitt importvolum med 30 prosent, Taiwan har økt laksevolumet med 47 prosent og Tyrkia har økt volumet av importert norsk laks med hele 124 prosent i årets to første måneder.