Regjeringspartiene, Venstre og KrF er enige om å lage en helt ny måte å bygge vei på i Norge. I dag lanserte de et nytt statlig veiselskap. Selskapet skal eies av Samferdselsdepartementet, men skal selv styre butikken uten politisk innblanding.

Til en oppstartsportefølje blir selskapet tilført ansvaret for syv veistrekninger i Norge - og en pengesekk på 130 milliarder kroner.

Hvert år skal selskapet tilføres i området fem milliarder kroner i nye bevilgninger.

I Midt-Norge er to veistrekninger med i oppstartsporteføljen:

E6 Ulsberg -Melhus

Prosjekt: Ulsberg - Berkåk - Løklia

Prosjekt: Løklia - Vindalsliene

Prosjekt: Koropralsbrua - Støren

Prosjekt: Støren - Skjærdingstad (Melhus)

E6 Ranheim - Åsen

Prosjekt: Ranheim- Værnes

Prosjekt: Kvithamar - Åsen

Fortsatt bompenger

Veiprosjektetene løftes ut fra Statens vegvesen i 2016. Så blir det opp til det nye statlige veiselskapet å drive prosjektene framover. Siden E6-parsellene i Midt-Norge har vært planlagt og styrt med i snart 25 år, er prosjektene blant de som ligger fremst i køen, som samlet sett for de syv veistrekningene skal gjøres ferdig i løpet av 20 år.

Selv om også regjeringen i dag lanserer planer for å redusere antallet bomselskaper, blir bompengeandelen av prosjektene viderført på dagens nivå. 30 millioner av de 130 er bompenger. Resten av midlene er avkastning fra veifond, direktebevilgning over statsbudsjettet og fra en nyvinning: en øremerket andel av bilistenes veiavgift.

Kakefest

I Trondheim ble det kakefest nå i formiddag.

- E6 mellom Ulsberg og Melhus er gryteklar takket være at det er tidligere gitt penger til prosjektering. Nå er det bare å sette i gang. Dette betyr at E6 sør faktisk blir bygget. Det betyr mye for alle oss som bor i Trøndelag, sier kommunalråd Yngve Brox (H) i Trondheim.

Sammen med partikollega Torhild Aarbergsbotten, Frps Morten Ellefsen, Venstres Elisabeth Paulsen og KrFs Karin Bjørkhaug inviterte de i går formiddag til bløtkakefest og jubelrop over det nye selskapet.

Privat godsutbygging

Regjeringen åpner i dag også for at den nye godsterminalen i Midt-Norge kan få privat finansiering, ved å inkludere prosjektet på listen over såkalt OPS-finansiering (offentlig-privat samarbeid).