De oljerelaterte investeringene til Kjell Inge Røkkes selskap Aker ASA falt 6,3 milliarder kroner i verdi i fjor, men forretningsmannen gjorde i stedet god butikk på seilbåten «Aglaia».

Det kommer frem i Røkkes brev til medaksjonærene i Aker.

I aksjonærbrevet for fire år siden skrev Røkke om sin egenerklærte «gigantomani», og om diskusjonene med sin kone Anne Grethe Eidsvig om kjøpet av seilbåten.

- Hun har prøvd å helbrede meg, men har gitt opp. Vi var enige om å bygge en seilbåt på 66. Anne Grete mente fot, og jeg tenkte selvsagt i meter. Det ble 66 meter, skrev Røkke i 2011.

- Investering i unike opplevelser

Han gjentar fortellingen i årets aksjonærbrev, men skriver samtidig at seilbåten har vært den beste økonomiske investeringen familien har gjort i de senere år.

VG fortalte i desember i fjor at båten var solgt.

- Det er et tankekors at seilbåten er den beste sysselsettingen av kapital vi har hatt de siste årene. Da vi bygde seilbåten var det en investering i unike opplevelser sammen med familie og venner, skriver han.

- Jeg la aldri båten ut for salg, men ut fra intet kom det et tilbud som jeg ikke kunne si nei til, skriver Røkke, uten å si noe om prisen.

Røkke skriver også at Aker ASA kutter de årlige kostnadene med 15 prosent gjennom to grep:

Selskapet har avsluttet avtalen som hovedsponsor for langrennslandslaget, og har også kansellert bestillingen av nytt fly.

Høytflyvende kostnader

I stedet har Aker etablert et nytt flyselskap sammen med Røkkes venn og tidligere forretningsparter Bjørn Rune Gjelsten.

- Bjørn Rune foreslo navnet Gjelsten & Aker Air, forkortet G&A Air. Det var lett å si ja til det navnet, fordi i mine øyne er G&A en forkortelse for «General and Administrative Expenses» – kort og godt høytflyvende overheadkostnader, som nå blir halvert, skriver Røkke.