«Gratulerer Jenny! Du har nettopp vunnet et 10 000 NOK Coop-gavekort!», er et eksempel på tekstmeldinger som dagligvarekjeden Coop advarer mot.

Kommunikasjonssjef Harald Kristiansen bekrefter at slike meldinger er et problem for kjeden, og sier at de ønsker tilbameldinger fra kunder som mottar slike meldinger.

- Det har vært litt roligere de siste 14 dagene, men med jevne mellomrom blusser det opp, sier Kristiansen til adressa.no.

Kjeden får stadig henvendelser fra kunder som lurer på om Coop har noe å gjøre med konkurranser og undersøkelser av ulike slag. De har fått tilbud om å delta via på e-post, tekstmeldinger, meldinger på Facebook eller lignende.

Premien for å delta i en slik aktivitet er ofte et gavekort fra Coop.

Ifølge Coop er svaret fra dem stort sett alltid at kjeden ikke har noe med dette å gjøre, og at Coops reelle konkurranser alltid blir annonsert på kjedens hjemmeside.

- Varsle Forbrukerombudet

Også Kiwi opplever at useriøse aktører bruker deres navn på lignende måte.

- Vi får slike tilbakemeldinger med jevne mellomrom. I fjor var det veldig mange, mens det nå er  sjeldnere. Folk har kanskje vent seg til det, sier kommunikasjonsrådgiver Kristine Aakvaag Arvin hos Kiwi.

Arvin sier at de oppfordrer kunder til å varsle dem, men at de også oppfordrer kunder til å varsle Forbrukerombudet via et skjema på dagligvarekjedens hjemmesider.

- Jo flere som melder fra, desto større sjanse er det for at det blir etterforsket, sier Arvin, som ikke vet hvem som står bak meldingene.

- Vi vet heller ikke hva motivasjonen er, men vi forsøker å advare kundene på alle måter vi kan, sier hun.

Kundene får opp denne meldingen om at de har vunnet et gavekort på 10 000 kroner. Foto: Privat