I dag blir Rimi Sannergata i Oslo til Coop Prix. Dermed går startskuddet for det største omprofileringsløpet noensinne i norsk dagligvarehandel, skriver Coop på sine nettside. I løpet av det nærmeste året skal alle Rimi- og Ica-butikkene bli til Coop. Matkroken skal bestå som kjede, men også denne får nytt sortiment og datasystemer.

Les også: Slik endrer de din nærbutikk

Går ikke ut med kjedevalg

Coop har en rekke kjedekonsepter å velge mellom når de nå gjør om de nyervervede butikkene: Coop Prix, Coop Extra, Coop Mega og Coop Marked er de mest aktuelle kjedekonseptene de fleste steder.

Adresseavisen har spurt Coop om en oversikt over hvilke butikker som vil bli lagt inn under hvilke kjedekonsepter. Det får vi ikke.

- Du kan dessverre ikke få noen totalliste, men fram til sommerferien er planen for omprofilering av ICA- og Rimi-butikker slik: 9 butikker blir Coop Prix, 12 butikker bli Coop Extra, 5 butikker blir Coop Mega. I tillegg skifter vi ut sortiment og datasystemer i et antall Matkroken-butikker, men disse beholder samme navn som før, skriver kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i en e-post til Adresseavisen.

Utenfor s-lagene

De nye butikkene Coop har kjøpt av Ica Norge AS, blir ikke del av de lokale samvirkelagene, men skal driftes av Coop Norges nyopprettede datterselskap Norsk butikkdrift AS. Coop mener kundene ikke skal merke forskjell på en s-lagbutikk og en av de nye AS-butikkene.

- Sortimentet skal være det samme og det er bestemt at kjøpeutbyttet i de nye butikkene skal ha samme kjøpeutbytte og medlemstilbud som de lokale samvirkelagene har i hvert område, sier Trondos-sjef Torbjørn Skei.

Les også: Etablerer midtnorsk handelsgigant