De tre mediekonsernene går sammen i nettverket Helthjem, som betyr av avisbudene nå også skal levere magasiner, bøker og småpakker i tillegg til aviser om morgenen.

– Hvis man bestiller mindre pakker som kan leveres i postkassen eller på døren, så blir vi et alternativ til Posten, som i dag er den største aktøren i dette markedet, sier Haakon Onstad i Polaris Media, som blant annet eier Adresseavisen.

– Svinn ikke problem

Onstad er daglig leder i Adressa Distribusjon, og sier at de allerede i et år har levert blader og pakker sammen med avisen. Pakkene legges sammen med avisen, men Onstad sier svinn ikke har vært et problem.

– Det går en automatisk tekstmelding til kunden når pakken er levert, og etter det første året har vi mindre svinn enn Posten, sier han.

Det er selskapet Mediapost, som eies av Schibsted og Amedia, som skal sørge for oppdrag til nettverket gjennom å tilby distribusjon av blader, magasiner, bøker og pakker.

Helthjem-nettverket har i dag rundt 5500 bud som står for to millioner leveranser hver dag. Totalt er det 27 distribusjonsselskaper som går sammen i nettverket, ifølge Onstad. Helthjem vil levere seks eller syv dager i uken, avhengig av geografisk område.

Landsdekkende

Nettverket er landsdekkende, og Onstad sier at Helthjem vil opprettholde sin geografiske utstrekning selv om antallet som abonnerer på papiraviser faller.

– Vi har ikke trukket oss tilbake fra noen geografiske områder, og avisdistribusjonen som har forsvunnet har blitt erstattet av distribusjon av blader og magasiner, sier han.

Ifølge Helthjem vil de være alene i markedet med å tilby elektronisk sporing av pakker levert i postkassen eller på dørmatten.