Partene i Norge har sittet sammen hos Riksmekleren siden mandag, og har frist på seg til klokken 24 i natt på å bli enige om en ny kollektivavtale, skriver aftenposten.no.

Blir det konflikt, blir seks av 309 norske piloter tatt ut i streik fra første dag.

Deretter har SAS-pilotene varslet plassfratredelse for ytterligere syv medlemmer fra fredag. Ut over dette foreligger det ifølge Riksmekleren ikke varsel om ytterligere opptrapping ennå.

De norske SAS-pilotene har derfor valgt noenlunde den samme strategi som pilotene i Norwegian. Forhandlingene der endte som kjent i en bitter, kostbar, 11 dager lang streik, selv om den startet med et begrenset uttak.

Pinsetrafikken er reddet, uansett

De norske pilotene vil så ha en varslingsfrist på fire dager før konflikten kan trappes opp. Det innebærer at det ikke kan bli noen utvidelse før etter pinsen, i neste uke.

- Vi regner med at den norske virksomheten vil gå så å si som normalt, selv om det skulle bli konflikt fra midnatt, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Aftenposten onsdag formiddag.

I Sverige er situasjonen derimot langt mer dramatisk. Her har meklingen pågått i syv dager, og de svenske pilotene har valgt å ta ut samtlige medlemmer i streik fra dag én.

Stor frykt for svensk konflikt

Etter det Aftenposten forstår er det i SAS en betydelig frykt for at meklingen kan ende i konflikt. Svenske piloter har også gitt uttrykk for at de ikke kan se for seg hvordan de skal klare å komme frem til enighet med selskapet siden avstanden betraktes som stor.

- Hvilken innvirkning en svensk streik vil få for det norske markedet er litt uklart. Nå er det slik at de norske SAS-operasjonene stort sett utføres av piloter ansatt i Norge, så konsekvensene av en svensk streik vil uansett ikke bli stor for norske reisende, mener Johansen.

Han sier at de forhandlinger som gjennomføres nå ikke handler om lønnsnivå eller pensjon. Delvis handler det om produktivitet, men mest av alt om strukturelle endringer og forenkllnger i avtalene.

Deler av pilotkorpset i Norge har sagt ja

I SAS i Norge er det to pilotforeninger, SAS Norge Pilotforening har allerede sagt ja til en ny avtale. Det har derimot ikke Norske SAS-flygeres Forening, som har blitt medlemmer i LO-forbundet Norsk Cockpitforbund siden forrige tariffoppgjør. NHO Luftfart mekler på vegne av SAS.

Den vanskelige nøtten for alle har vært en forenkling av en kollektivatale som har vokst seg til et enormt dokument på 238 sider. Målet til SAS er å få til en sterk forenkling, slik at det skal være mulig å få til raskere endringer enn i dag når markedet tvinger frem driftsendringer.

I dag kan det ta måneder å forhandle frem avtaler med de ulike forbundene, og SAS mener dette ikke er et egnet styringsverktøy i et marked som skifter svært raskt.

Det har de oppnådd med den ene norske og den danske pilotforeningen allerede.

Også fare for togstreik

Det er ikke bare i luftfarten at det kan bli streik. I NSB er situasjonen at totalt 19 lokførere i Oslo, Lillestrøm Hamar, Moss og Halden kan bli tatt ut i streik dersom det ikke oppnås enighet om lokførernes pensjonsgrunnlag i løpet av onsdag.

Onsdag samlet partene seg hos Riksmekleren etter at forhandlingene mellom Norsk Lokomotivmannsforbund/LO og NSB/Spekter brøt sammen under årets mellomoppgjør. Ifølge NTB har Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) fremmet åtte krav til mellomoppgjøret. Uenigheten skyldes kravet om hvilket grunnlag som lokomotivførere skal få pensjon av. NLF vil at all inntekt skal være pensjonsgivende.

– Det er alvorlig å være hos Riksmekleren, men vi har tro på en løsning innen midnatt, sier NLFs kommunikasjonsrådgiver Kristian Brustad til NTB. Han sier at 19 lokførere vil bli tatt ut i et eventuelt første streikeuttak.

En stor del av lønnen til lokførerne er variable tillegg. Rundt 10 prosent av lønnen er ikke pensjonsgivende, fordi tillegg ikke gir full pensjon. Skjevheten gjør at en lokomotivfører mister flere hundre tusen i pensjon, mener NLF, som har 1.595 medlemmer.