43,8 prosent av oss handler kioskvarene våre hos Narvesen som fortsatt er landets desidert største kioskkjede.

Også 7-Eleven forsterker sin markedsposisjon med 0,6 prosent vekst til 14,7 prosent.

Begge er franchisekjeder i Reitan Convenience ledet av Magnus Reitan som kan glede seg over at han tar kunder fra hovedkonkurrentene Mix og Deli De Luca i et marked som taper omsetning.

Ned halv mrd. på tre år

For ifølge ferske markedstall fra analysebyrået Nielsen, er vi ikke like ivrige kioskhandlere nå som for få år siden. Mens vi i 2012 la igjen 5,85 milliarder kroner i norske kiosker, syns vi det holdt med 5,33 milliarder i 2014: en nedgang på en halv milliard kroner, eller ni prosent, på tre år. Fra 2013 til 2014 var nedgangen på 3,2 prosent.

Nedgangen i markedet gjør at Reitan Convenience Norway tapte driftssinntekter i fjor: Fra 986 millioner i 2013 til 941 millioner i fjor, en nedgang på 4,1 prosent. Noen færre utsalgssteder bidrar også til nedgangen, for sammenliknbar vekst ligger på 1,7 prosent.

Resultatet før skatt er også redusert fra 160 millioner i 2013, mye på grunn av salg av Interpress, til 86 millioner i fjor.

Har økt på sunn mat

Reitan Conveniences to kjedekonsepter i Norge, Narvesen og 7-Eleven, har ryddet plass til sunnere produkter for å trekke kunder. Og selv om omsetningen i Reitan Convenience Norway har gått ned med 4,1 prosent fra 2013 til 2014, vokser omsetningen av såkalt sunn kioskmat med 46 prosent, ifølge Dagens Næringsliv.

– Våre kjeder har veldig god vekst i sunne alternativer, og vi opplever at dette er produkter som kundene både ønsker og kjøper, sier Magnus Reitan til avisen.

Også blant bensinstasjonkjedene tar Reitan større markedsandeler på varer utenom drivstoff: Shell 7-Eleven og YX vokser til henholdsvis 8,8 prosent (opp 0,1 prosent) og 9,5 prosent (opp 0,6 prosent) av markedet. Statoil er desidert størst med 31,2 prosent (opp 0,1 prosent) i en bransje som omsatte for 9,7 milliarder kroner i 2014, ned 0,6 prosent fra året før, ifølge Servicehandelrapporten 2015.