For selv om landets 104 samvirkelag solgte mer i 2014 enn i 2013, holder ikke veksten tritt med økningen i hvor mye penger nordmenn bruker på dagligvare.

Ifølge Coop Norges årsrapport, som Adresseavisen har fått tilgang til, viser at sammenlignbar omsetning i s-lagene økte fra 40,2 milliarder til 41,5 milliarder fra 2013 til 2014 før kjøpeutbytte ble betalt ut. Det er en vekst på tre prosent. Coops dagligvarebutikker økte omsetning med 2,7 prosent, ifølge årsrapporten som skal godkjennes av Coops årsmøte i juni.

Mistet markedsandeler

Tall fra analysebyrået Nielsen viser at veksten i hele det norske dagligvaremarkedet er på 4,3 prosent. Coops årsrapport for 2014 konkretiserer dermed tallene bak Coops tap av markedsandeler i 2014, fra 22,7 i 2013 til 22,3 i fjor for Coops rundt 800 dagligvarebutikker i 2014.

Coops oppkjøp av Ica er gjennomført først våren 2015, og ikke med i 2014-tallene for verken omsetning, resultat eller markedsandeler.

Les også (PLUSS): Rema og Kiwi vokser i Trøndelag

488 mill i kjøpeutbytte

Årsrapporten avslører også at Coop betaler ut mer i kjøpeutbytte enn de sitter igjen med i overskudd før skatt: 488 millioner kroner ble i fjor betalt tilbake til de 1,4 millioner medlemmene. Resultatet før skatt (etter kjøpeutbytte) ble på 405 millioner for samvirkelagene, mot 229 millioner i 2013, ifølge styrets beretning i årsrapporten.

Coop Norge har ikke ønsket å kommentere tallene før årsmøtet har godkjent årsrapporten i møte i juni. I forordet til rapporten, kommenterer ikke konst. adm. direktør i Coop Norge, Geir Inge Stokke, markedsandelstapet. Isteden fokuserer han på at Ica-kjøpet og arbeidet med ny samvirkelagsstruktur, med større kjernelag som han mener skal bedre konkurransekraften i 2015.

Les også (PLUSS): Gigantene drar ifra blant s-lagene

- Øker konkurransekraften

«En overtagelse av Ica Norge er et stort løft for Coop. (...) Vi vil nå ut til kundene på flere steder, og vi vil oppnå synergieffekter innen innkjøp, støttefunksjoner, logistikk og butikkdrift. Dette betyr økt konkurransekraft – og lavere piser og enda bedre tilbud til kundene,» skriver Stokke i årsrapporten.

Han velger også å fokusere på solid vekst for de 23 Coop Obs! Bygg-butikkene som i fjor voks med 23,3 prosent mens «gjør-det-selv»-markedet totalt voks med 4,7 prosent i fjor.

Eiendomssalg sikrer pluss i konsernet

For Coop Norge konsern er det eiendomssalg som sørger for solid plussresultat i 2014. Konsernet med datterselskap endte fjoråret med et overskudd før skatt på 382 millioner kroner, mot et underskudd på 54 millioner i 2013.

Mens underskuddet i 2013 ble forklart med kostnader i forbindelse med oppføring av nytt, moderne logistikklager på Gardermoen og omprofilering av et stort antall butikker til Coop Extra. Plussresultatet i 2014 skyldes også god vekst i Coop Extra, men hovedsakelig salg av logistikklageret på Bergmoen og Coop Norges 103 år gamle hovedkontor i Oslo sentrum.