Minera har vært gjennom tøffe tider med oppsigelser og trått marked, men har gjennomført en omstilling som vises på bunnlinja: Minera har økt resultatet med hele 364 prosent fra 2013 til 2014.

– Vi er godt fornøyd med effekten av omleggingene. Nå har vi fokus på vekst, og jeg kan røpe såpass at 2015 er lovende, sier administrerende direktør i Minera Skifer, Arnstein Sæteren, i en pressemelding.

Skandinavias største skiferprodusent har brukt året til å omstille og effektivisere produksjonen og gjøre klart for lønnsom vekst i 2015. Også markedsstrategien er lagt om.

– 2015 er lovende

Effektivisereringen økte bunnlinjen kraftig, til tross for en liten nedgang i omsetning. I konsolideringsåret gikk konsernets salgsinntekter ned med fire prosent MNOK 146,6 (156,4). Driftsresultat økte 109 prosent til MNOK 20,3 (9,7) i 2014.

Blant fjorårets anstrengelser var installering av nytt produksjonsutstyr, åpning av nytt brudd, kvalitetsheving på enkeltprodukter, utvikling av nye produkter, investeringer i logistikksystemet, miljøsertifisering, samlokalisering i nye kontorer og implementering av ny markedsstrategi.

Økt etterspørsel i utlandet

I 2014 kom nesten 90 prosent av selskapets omsetning fra kunder i Norge og Sverige. Men etterspørselen fra internasjonale markeder stiger.

– Internasjonale arkitekter jakter på naturmaterialer som har det lille ekstra, men som samtidig er klassiske og varige. Her treffer norsk skifer godt. Utlendingene ser på norsk skifer som et high-end statusprodukt, sier markedssjef i Minera Skifer, Ane Gorset.

Mens skifer her hjemme tradisjonelt har vært mest brukt utendørs, pryder den norske skiferen eksklusive butikker og kulturbygg som Cartier, Prada, Louvre, Porsche og diamantkjeden Hearts of Fire.

Blant de store oppdragene som skal tildeles i 2015 er 20.000 m2 skifer til Nasjonalmuseet på Vestbanen. Anbudskonkurransen avgjøres i slutten av 2015, og Minera er blant de mange som er med i konkurransen.