- Hva måtte være på plass for at du selv ville investert i nystartet oljeselskap, eller rådet kundene dine til å gjøre det?

- En person som Erik Haugane!

Slik lyder det kontante svaret fra Morten Lindbäck, aksjeanalytiker i Fondsfinans og tidligere underdirektør i Olje- og energidepartementet.

- En kreativ person

Erik Haugane er en kjent figur i oljebransjen etter at han og seks medgründere startet Pertra i Trondheim i 2001. Seinere ble Pertra til Det norske, som i dag har knapt 500 ansatte.

Haugane forsvant ut av Det norske i 2013.

Fredag ble det kjent at Haugane er i ferd med å starte et nytt oljeselskap sammen med blant andre tidligere oljeminister Ola Borten Moe.

- Erik Haugane er en kreativ person – en skjerper som han kaller seg selv – og han har de beste forutsetninger for å lykkes. Dette har han gjort før, mer enn én gang. Det er aldri negativt å kombinere dette med en tidligere oljeminister, som etter min vurdering faktisk ønsket å være minister for olje- og gassektoren, og ikke noe annet, sier Lindbäck.

- Det er hele tiden behov for nye ideer på norsk sokkel, både innenfor leting og innenfor utbygging. Det er spennende at denne gjengen satser på utbygging, der er det et stort hull blant de eksisterende aktørene på sokkelen, framholder han.

- Teamet er viktigst

Også analytikerkollega Kjetil Bakken i Carnegie mener Okea-gründerne har gode forutsetninger for å lykkes.

- Dette er utvilsomt et team med mye erfaring, så utgangspunktet er bra. Men de er selvsagt avhengige av å bygge opp et kompetent team rundt seg, sier Bakken, og får støtte fra Teodor Sveen Nilsen i Swedbank.

- Teamet de får med seg, er helt avgjørende. De trenger tung oljekompetanse og eiere som utvilsomt står klare med penger dersom de trenger det, sier han.

Bil- og flyingeniører?

Selv anslår Erik Haugane at han trenger et team på 20-30 eksperter for å komme i gang. De vil han ikke nødvendigvis hente fra andre oljeselskaper.

- Denne industrien har greid å pådra seg prosedyrer og holdninger som er kostnadsdrivende. Vi er ikke avhengige av å rekruttere folk med oljeerfaring. Bakgrunn fra for eksempel fly- og bilbransjen er kanskje like interessant. Vi trenger noen som kan sette spørsmålstegn ved hvordan man har greid å få så høye kostnader, sier Haugane til adressa.no.

Lindbäck og andre som skulle ønske å gå inn med egne penger i Okea, må smøre seg med tålmodighet, ifølge Haugane.

- Vi er i dialog med en stor aktør som jeg er rimelig sikker på at vi vil komme i havn med, med det er for tidlig å gå ut med hvem det er, og hvor stort beløp det er snakk om. Først om tre-fire-fem år kan det bli aktuelt å gå bredt ut til andre investorer, ser han.