- Vi fikk kontrakten i fjor, og vi har brukt ett år på forberedelser. For oss markerer brenningen i dag starten på en viktig kontrakt som skal leveres i 2017, sier kommunikasjonssjef Tove Strand Trana i Kværner Jackets.

Mandag tente brenneoperatør Stian Myrvold Green i Kværner brenneflammen, og det første stålet som skal brukes i stigerørsplattformen på feltet ble kuttet.

Størst de nest tiårene

Kværner har levert 43 stålunderstell til olje- og gassplattformer til havs de siste 43 årene. Stigerørsplattformen til Johan Sverdrup, som Kværner nå har startet arbeidet med, er det største og mest komplekse stålunderstellet Kværner noen gang har levert.

- For Kværners forretningsområde for stålunderstell er oppdragene viktige både for ingeniørorganisasjonen i Oslo og for det spesialiserte anlegget i Verdal. Prefabrikasjon starter nå, og sammenstillingen tar til i første kvartal i 2016. Understellet til stigerørsplattformen skal etter planen leveres sommeren 2017, sier konserndirektør Sverre Myklebust i Kværner Verdal i en pressemelding.

Johan Sverdrup kan være det nest største feltet på norsk område, etter Ekofisk. Utbyggingen er det største industriprosjektet i Norge de neste tiårene.

Permitterer

Foruten kontrakten på stålunderstellet til stigerørsplattformen, har Kværner også inngått en intensjonsavtale om at selskapet skal bygge understellet til boreplattformen. Tidligere i juni inngikk Kværner også en kontrakt med Statoil om å levere dekket til utstyrs- og boligplattformen på Johan Sverdrup i samarbeid med det amerikanske ingeniør- og konstruksjonsselskapet KBR.

Siste uke ble det kjent at Kværner Verdal etter sommerferien permitterer 60 ansatte. Men de vil komme i arbeid igjen på nyåret.

- Vi har visst en stund at vi får ledig kapasitet på høsten. Det er bare i en overgang fra vi leverer kompressormodulene til Nyhamna og til vi har full bemanning på Sverdrup i månedsskiftet februar mars, sier Trana.

Verdens største

På det meste vil 350 ansatte i Kværner arbeide med stålunderstellet. Ytterligere rundt 1000 personer i leverandør- og servicebedrifter blir involvert i arbeidet.

Stålunderstellet til stigerørsplattformen skal installeres på Johan Sverdrup-feltet i 2017. Den største lekteren i verden for slik transport skal frakte det. Kaia til verftet må oppgraderes for å kunne ta imot den 260 meter lange lekteren.

Kværner Verdal har i underkant av 600 ansatte.