Trondheimsselskapet skal teste ut en teknologi som skal gjøre hydrogenproduksjon miljøvennlig og mye billigere.

- Vi har funnet en teknologi som kan revolusjonere verdens hydrogenproduksjon, sier administrerende direktør Torkild Reinertsen i Reinertsen i en pressemelding.

Ingeniørselskapet har kjøpt rettighetene til en ny teknologi for produksjon av hydrogen som er utviklet hos Sintef. Pilotanlegget skal testes ut ved Statoils metanolanlegg på Tjeldbergodden. Prosjektet får rundt 50 millioner kroner i støtte fra Gassnova.

- «Siler» CO2

I motsetning til teknologien som skulle brukes på Mogstad, så skilles CO2-en ut før gassen forbrennes i et kraftproduksjonsanlegg.

- Vår prosess går ut på å sende behandlet naturgass gjennom et membran, eller en «sil» for å si det folkelig. Membranen holder tilbake CO2-molekylene, men slipper gjennom hydrogen, har Reinertsen tidligere forklart til Adresseavisen.

Det skrinlagte «månelandingsprosjektet» på Mongstad gikk ut på å rense eksosen fra gasskraftverket ved hjelp av kjemikalier.

Teknologien som utvikles fanger CO2 før forbrenning, og gasskraftverket slipper derfor kun ut vanndamp i atmosfæren. Reinertsen venter at teknologien blir konkurransedyktig, og kan brukes til mer enn å rense CO2 i gasskraft. Prosessen produserer nemlig hydrogen fra naturgass på en helt ny måte.

Hydrogenbiler

Det mest interessante med prosjektet på Mongstad, er ifølge Reinertsen hydrogenbiler.

- Flere bilfabrikkanter serieproduserer hydrogenbiler, og vi ser at transportsektoren potensielt kan bli et veldig stort marked. I tillegg finnes det et marked for hydrogen i petrokjemi og raffinering, sier Reinertsen i pressemeldingen.

Eksosen fra en hydrogenbil er kun rent vann. Hydrogenproduksjon skjer fra naturgass, og det er i dag dyrt å produsere.

- Vi har regnet ut at investeringskostnaden bare er en fjerdedel sammenlignet med den rådende teknologien, sier Reinertsen til Finansavisen.

Flyttes fra Orkanger

Selskapet hadde tidligere planer om å både bygge og teste ut pilotanlegget for CO2-fangst på industriområdet Grønøra på Orkanger. Men nå har Statoil sagt ja til at de kan langtidsteste piloten på Tjeldbergodden.

- Anlegget skal bygges ved verftet på Orkanger og forhåndstestes der. Nå får vi langtidsteste på Tjeldbergodden, og det er bedre når vi skal selge teknologien ut i markedet at den er testet på et industrielt anlegg med store mengder gass. Det blir noe annet markedsføringsmessig, sier Reinertsen.

Han regner med å starte testingen på nyåret, og at den vil pågå hele neste år.

- Så regner vi med at det kommer kunder slik at det kan kommersialiseres etter hvert, sier Reinertsen.