- Det er tidenes høyeste omsetning i Kremmerhuset. Det er på grunn av dem som jobber i butikkene, en veldrevet organisasjonen og fine varer, sier administrerende direktør Frank Angelvik i Kremmerhuset.

Interiørkjeden Kremmerhuset Ting & Sånt solgte for 281 millioner kroner i fjor. Det er en økning på 27 millioner, eller elleve prosent fra 2013. Det er mer enn hva den samlede møbelhandelen økte med, som var 4,8 prosent.

- Vi har stort fokus på fornyelse og trender. Vi hadde størst omsetningsøkning på høsten og i julehandelen, supplerer Marte Hofsøy Tørstad, leder for innkjøp og marked i Kremmerhuset.

Vil åpne flere

Kjeden har til sammen 63 butikker rundt om i Norge. Den siste åpnet i Gunerius Senter i Oslo sentrum i fjor.

Ifølge årsberetningen planlegger selskapet å vokse ved å åpne nye butikker.

- Vi er i fortløpende dialog om det. Det vil komme flere butikker i Norge. Der mener vi det er muligheter for vekst. Vi jobber med å åpne flere butikker i siste halvår i år, sier Angelvik.

Økt sommersalg

Men det kommer ikke flere i Trondheim med det første.

- Ikke på kort sikt. Butikkene her går bra. Men i Nord-Trøndelag og Nord Norge vurderer vi fortløpende om det skal åpnes flere, sier Tørstad.

Så langt i år fortsetter omsetningsøkningen for Kremmerhuset Ting & Sånt, og salgsveksten er på sju prosent.

Det henger nå salgsplakater i butikkene med at det er 30 og 50 prosent avslag. Men det er ikke årets dårlige sommervær som har fremskyndet sommersalget.

- Salget har startet på samme dato i flere år på rad. Salgsvarene i juni er ikke sommervarer, men vinter- og vårvarer, sier Tørstad.

I mai og juni var omsetningsøkningen på henholdsvis 17 og 14 prosent fra i fjor.

- Selv om godværet lar vente på seg, ser vi at våre kunder handler sommervarer. Dette henger sammen med at det er trendy med småinteriør i uterommet. Vi opplever også at de som ikke har hage eller veranda skaper sommerstemning inne med sommerlig produkter, sier Tørstad.

Dyrere innkjøp

Kremmerhuset Ting & Sånt kjøper inn de fleste av varene i Asia. Svakere kurs på norske kroner målt mot amerikanske dollar har ført til et stort press på bruttomarginen, ifølge årsberetningen. Men det jobbes kontinuerlig med å bevare lønnsomheten.

- Vi har sett på alle ledd i innkjøps- og logistikkprosessen, og har oppnådd besparelser. Kundene skal derfor ikke oppleve at det har blitt dyrere å handle hos oss, sier Tørstad.

Kremmerhuset Ting & Sånt har også to butikker i Sverige, i Charlottenberg og Töcksfors. Her er fire av fem kunder nordmenn. I regnskapet for fjoråret er det tatt avsetninger for tap i Sverige på nesten to millioner kroner.

- Resultatet i Sverige har blitt bedre fra år til år. Vi jobber med å få butikkene i Sverige lønnsomme, sier Angelvik.

Kremmerhuset Ting & Sånt har i tillegg til butikkene også en nettbutikk.

- Vi er nå i gang med å oppgradere nettbutikken. Den betyr mye for kundene som handler i butikkene også, fordi de bruker den som et oppslagsverk. Den store mengden av kunder som handler på nett bor ikke i nærheten av en Kremmerhuset-butikk, sier Tørstad.

- Driver som før

Men fortsatt utgjør nettsalget en liten del av det samlede salget. I fjor ble det solgt varer for seks millioner i nettbutikken, vel én million kroner mer enn i 2013.

Kremmerhuset Ting & Sånt har hovedkontor i Trondheim. Starten på kjeden var da Trondheims-mannen Jens Otto Hoff og hans tidligere kone Eli Hoff i 1973 åpnet klesbutikken Neste Stopp. I 1979 åpnet de den første Kremmerhuset Ting & Sånt i Sommerveita i Midtbyen. I fjor høst solgte Hoff livsverket til forretningsmannen Stein Erik Hagens selskap Centurie, som også eier Jernia-kjeden.

- Vi driver som før, selv om vi har fått ny eier, sier Angelvik.