- Vi vokser veldig fort, og det uten at vi betaler for markedsføring, sier grunnleggeren av Trondheims-selskapet Livid Jeans, Jens Olav Dankertsen.

Siden starten i 2012 har de årlige inntektene til selskapet steget fra 200.000 kroner til nesten fem millioner kroner i 2014, fordelt på Livid Jeans AS og datterselskapet Livid Jeans Retail AS som er merkets flaggskipsbutikk. Butikken åpnet i Olav Tryggvasons gate i 2014.

Totalt omsatte morselskapet 3,96 millioner i 2014 mens butikken omsatte for 1,4 millioner.

- Butikken står for omtrent en tredel av de totale inntektene. I tillegg økte vi distribusjonen kraftig i 2014, og selger nå klærne gjennom flere butikker en før, og vi økte vareutvalget.

Kvalitetsfokus

For å holde tritt med veksten har de også flyttet deler av produksjonen til Portugal.

- Men vi produserer fremdeles rundt 20 bukser i uken på fabrikken i Kjøpmannsgata, og ved begge fabrikkene er kvaliteten den samme, fortsetter grunnleggeren.

27-åringen mener de skiller seg fra en del andre selskaper når det gjelder nettopp kvalitetsfokuset.

- Vi er kvalitetsorienterte og ikke prisorienterte, og det tror jeg er litt motsatt fra en del av de andre klesprodusentene. Vi bestemmer oss for hvilket materiale vi vil bruke før vi ser på prisen.

Selskapet bruker som nevnt ikke penger på markedsføring. Veksten er dermed et resultat av lojale kunder som snakker godt om dem.

- Vi tror på en ganske personalisert kundebehandling og på det å skape en kultur rundt kvalitetsprodukter og håndverk. I tillegg prøver vi å engasjere folk i produktene og arbeidet som ligger bak dem, fortsetter Dankertsen.

Satser på dobling

- Det at kundene er tro mot oss og kommer tilbake for å handle både jeans og skjorter, i tillegg til at de er fornøyde, fører til at vi har en organisk vekst som vi klarer å håndtere. Vi baserer oss rett og slett på jungeltelegrafen, og jeg tror at så lenge folk føler at de får det de betaler for så fungerer det veldig bra.

Dankertsen forteller at de totale inntektene til de to selskapene allerede har passert fem millioner i år.

- Målet for i år er å ende på ti millioner i totale inntekter. I tillegg jobber vi med distribusjon i England for tiden, og der er vi i samtaler med flere store aktører.

I tillegg til England jobber de også aktivt med distribusjonen i Tyskland og Frankrike. Men bedriften har ikke glemt Trondheim.

- Vi jobber fortsatt med å holde nivået oppe i Norge, og det er viktig for oss å holde fabrikken i Trondheim i gang. I tillegg driver vi konstant med egenutdanning for å øke vår egen kunnskap om produktene, avslutter Dankertsen.

Foto: VEGARD EGGEN