- Det er et bra resultat, og det ser ut som om vi fortsetter å gjøre det bedre og bedre, sier styreleder Sverre Farstad i Bakke Brygg AS.

Nisjebutikken i Fjordgata selger utstyr til hjemmebrygging, og har siden oppstarten i 2012 hadde en stadig voksende økonomi. På slutten av fjoråret flyttet de fra Bakkegata for å møte veksten. Da regnskapet for fjoråret var klart viste det en omsetning på drøyt 7,4 millioner mot snaue 3 millioner i 2013. Ved utgangen av mai i år hadde de allerede solgt for over 4 millioner i år, og ligger med det an til en omsetning på rundt 10 millioner i år.

Den nye vinen

- Det er nok to faktorer som gjør at vi gjør det så godt, fortsetter styrelederen.

- Det ene er trenden hvor øl er blitt den nye vinen. Det er noe vi har sett de siste 20–30 årene, spesielt i USA. Øl er blitt hipt, kult og interessant, og folk får øynene opp for det. Så vi har nok truffet den bølgen i et heldig øyeblikk.

Men øltrenden er ikke den viktigste årssaken. Som eneste butikk av sitt slag i regionen kan Bakke Brygg også skilte med noe nettbutikkene ikke har.

- Vi har faglig flinke ansatte som gir god hjelp. Alle som jobber her er selv erfarne bryggere.

Kurs

I takt med den økte omsetningen kommer også en økt varebeholdning.

- Da vi startet opp for noen år siden hadde vi fem eller seks typer malt. Nå har vi 52, og varebeholdningen øker i takt med kundekompetansen. Desto mer kundene våre lærer, desto mer spesifikke ting etterspør de.

Som et resultat av at kundene stadig lærer mer vurderer de også å utvide kurstilbudet sitt.

- Vi har faste kurs en gang i måneden for 16 personer, og de er stort sett fulltegnet. Nå ser vi for oss å arrangere flere kurs, både på grunn av antallet som er interessert og fordi flere kunder har lært så mye at de ønsker litt mer videregående kurs enn de vi har nå, sier Farstad.

Kundenes kompetanse er også det som driver utviklingen selskapet som mer eller mindre har monopol.

- Jeg tror ikke vi trenger fysiske konkurrenter for å bli bedre. Så flinke som kundene våre er driver de oss til å lære mer og bli bedre.

Student

En av dem som er innom butikken med jevne mellomrom er Dag Hellum. Han brygger øl sammen med en vennegjeng på fritiden, og er her sammen med en av dem, Ingeborg H. Bringslid, for å handle inn til neste runde.

- Den kundebehandlingen de har her er veldig viktig, og hjelper meg veldig mye, sier Hellum som nettopp er ferdig med studiene ved NTNU og har brygget i et års tid.

- Det er veldig fint å få den personlige hjelpen direkte. Her kan en spørre og lære av dyktige folk. Og ølet blir veldig bra. Vi prøver oss jo litt frem på oppskrifter, og i tillegg er det billig.

Og de er ikke de eneste studentene som frekventerer butikken.

- Vi merker at det er populært blant studentene å brygge. Mange har små ølbryggelaug. Det er jo en sosial greie oppi det hele, i tillegg til at de også lærer av hverandre, sier Farstad.

Bakke Brygg har for øyeblikket ingen planer om å ekspandere, men Farstad sier han er spent på det nye ølsenteret som planlegges på bryggeriet til E.C. Dahls.

- Vi er nysgjerrige på hva våre gode venner i Carlsberg, Ringnes og E.C. Dahls finner på der, og det er dialog i gang der, men vi har ikke noe håndfast, sier han og legger til at det for dem er uaktuelt å flytte ut fra sentrum.

- Både jeg og daglig leder Tobias Johan Karlsen er Midtbyen-entusiaster, men det kan godt hende vi åpner en butikk til om behovet for mer plass melder seg, avslutter styrelederen.

Årsregnskap
Bakke Brygg AS
Tusen kroner20142013Endring i prosent
Driftsinntekter7405,52928,5152,9
Driftsresultat651,9461,441,3
Resultat før skatt654,2462,841,3