Trondheimsrederiet Boa Offshore krever å få tilbake 585 millioner kroner, etter å ha kansellert to byggekontrakter hos det kinesiske verftet Nantong Mindge Heavy Industry (NMHI). Det skriver Maritime.no.

Båtene selskapet bestilte, skulle leveres i 2. og 4. kvartal i fjor. Slik gikk det ikke.

Klarer ikke levere

- Når vi skal bestille to båter og verftet ikke klarer å levere, så har det blitt en tøff sak med mange diskusjoner. Forsinkelsen, sammen med risikoen dette medfører, gjør at vi nå kansellerer og krever tilbake pengene vi har betalt inn, sier administrerende direktør i Boa Offshore, Helge Kvalvik, til adressa.no.

Les også: Bygger Boa-skip på Fosen

Selskapet har i dag 40 båter i drift, og hadde et resultat før skatt i 2014 på 867 millioner kroner.

Datterselskapet til Boa Offshore, Boa PSV AS, inngikk ifølge Maritime.no kontrakten med NMHI om bygging av skipene Boa Heron og Boa Pelican til en pris av 144 millioner dollar.

Halvparten ble betalt inn i forskudd, og det er denne summen som nå kreves tilbake med kanselleringen av byggekontrakten.

30 dagers betalingsfrist

Etter at saken ble avgjort i retten i London, håper Kvalvik at de nå skal få fortgang i prosessen, slik at de utestående pengene kan investeres på nytt.

Les også: Bjørnevik vil låne 200 millioner kroner

- Dette har tatt tid, men slik er rettsprosesser. Betalingsfristen er satt til 30 dager, men vi vet at det vil ta lengre tid enn det å få ut pengene også. Vi håper bare at dette vil gå så raskt som mulig, sier Kvalvik.