Sommermånedene i år har bydd på varierende vær over store deler av landet. I Trøndelag har man hatt den kaldeste sommeren på 38 år, mens i Oslo var juni 2015 den nest kaldeste juni-måneden på ti år.

I Stavanger hadde man i slutten av juli bare hatt seks dager med temperaturer over 20 grader, og blir det ikke varmere ligger det an til å bli det verste sommerværet siden værmålingene på Sola startet på 50-tallet, skriver Aftenposten.no.

Gjennomsnittstemperaturen for hele landet i juni var 1,7 grader kaldere enn normalt, skriver Yr.

Flere soler seg innendørs

- Vi merker veldig godt at sommerværet i år er dårligere enn i fjor. Vi har hatt en økning i omsetningen på over 60 prosent i mai, juni og juli sammenlignet med i fjor, sier Thorbjørns Frantzen, daglig leder for solariumskjeden Brun og Blid.

Frantzen forteller at Brun og Blid merker godt at nordmenn har lyst på brunfarge når våren kommer, også når været er bra.

- Men det er klart at dårlig vær gjør at enda flere trekker inn for å få sol, sier Frantzen.

Rekordmange besøker badelandene

Lave temperaturer har gitt rekordhøye besøkstall for mange av landets badeland.

- Sommeren for vår del har vært strålende, det har vært godt badevær, sier Mette Thormodsen, daglig leder ved Vannkanten Badeland i Bergen.

Hun forteller at besøkstallene har økt kraftig i juni og juli, og at omsetningen i juli ligger an til å bli den høyeste noensinne.

- Været har utrolig mye å si for hvor mange som besøker oss. Er det regn og lave temperaturer, vil folk inn, sier Nina Gudevang, daglig leder ved Lustrabadet i Gaupne.

Badelandet ligger an til en økning på over 100 prosent i omsetning i juli i år sammenlignet med juli i fjor.

Gode tall for kjøpesentrene

Også kjøpesentrene kan juble over dårlig sommervær.

- Totalt har omsetningen i sommermånedene økt med 53,5 millioner kroner i år sammenlignet med i fjor. Så det har vært en fantastisk sommer på Sørlandssenteret, sier senterleder Ruben Storevold.

På Sandvika Storsenter i Bærum er årets omsetning i juni og juli fem prosent høyere enn i fjor.

- Når værgudene oppfører seg på en måte som ikke oppfordrer til strandliv og uteaktiviteter, er det ikke tvil om at vi nyter godt av det. Vår oppfatning er at det er dette vi ser effekten av på våre tall i juli, sier senterdirektør Kathrine Ingerø.

Hun understreker imidlertid at også varmt vær kan bety god butikk for kjøpesentrene.

- I fjor var det en veldig varm sommer, men vi hadde likevel en sterk første halvdel av juli fordi folk rett og slett hadde fått for mye sol og ønsket å kjøle seg ned inne, sier Ingerø.

Mer klær, sko og spesialmat

Sterk handel i det våte, kjølige sommerværet bekreftes også av tall fra Statistisk sentralbyrå, som ble presentert torsdag formiddag under tittelen«Dårlig vær, mer handel».

Detaljhandelen økte med 1 prosent i juni, etter et markant fall i mai. Særlig kjøp av klær og sko bidro til veksten.

- Butikker som selger klær og sko hadde en sterk vekst og bidro til økningen i denne perioden. Salget i dagligvarebutikkene og salg av mat og drikke i spesialforretningene bidro også til veksten, skriver byrået.

Også husholdningenes varekonsum økte i juni, ifølge SSB. Økningen fra mai til juni var på 1,3 prosent. Oppgangen kom etter et fall på 2,1 prosent fra april til mai.

Rekordsommer for sydenturer

En kald vår og dårlige værmeldinger førte til en stor økning i bestillinger hos charterselskapene i juni.

Både Ving og Star Tour melder at de nesten er utsolgt for reiser i juli. Allerede i mai merket selskapene at folk ville sikre seg ferien.

Terje Berge, kommersiell direktør i FINN reise forteller at pakkereisesalget også hos dem har økt i sommer på grunn av det dårlige været.

- Mesteparten av charterreisene i skoleferien er utsolgt, og også andre selskaper som setter sammen "dynamiske pakker", altså flyreise og hotell gjør det bra om dagen. Disse selskapene som samarbeider med FINN reise, har hatt nærmere 20 prosent økning i salget av pakkereiser i juli sammenliknet med juli i fjor, sier Berge.

Flere enn før går på museum

2014 var et godt år for mange norske museer, og også årets sommer ser ut til å gi høye besøkstall.

Hos Bymuseet i Bergen viser tallene for juni en økning i antall besøk på 20 prosent sammenliknet med 2014, og juli ligger an til å havne på samme økning.

Vitensenteret i Trondheim melder at juni var tidenes mest besøkte måned, og i juli forventer de å passere 10.000 besøkende, som vil være nok en besøksrekord.

Også i Nord-Norge strømmer folk til museene. Universitetsmuseet i Tromsø, som består av Tromsø Museum, Polarmuseet, MS Polstjerna og Tromsø arktisk-alpine botaniske hage, melder om en total økning i besøkstallene på 17 prosent i juni i forhold til fjoråret.

- Generelt vet vi at dårlig vær gir økt besøk og fint vær gjerne lavere, men vi har likevel sett tydelige tendenser de siste to årene til at nye og omtalte utstillinger blir godt besøk uansett. Det gjør også aktiviteter og arrangementer, sier Liv Ramskjær, generalsekretær i Norges museumsforbund.

Solid kinosommer

Dårlig vær gir også utslag på besøkstallene til norske kinoer.

- I juni har vi en liten oppgang i besøkstall fra i fjor, og det ser ut til at juli blir en god kinomåned, sier kommunikasjonssjef Birgitte Langballe i bransjeforeningen Film og Kino.

Hun forteller at bransjen siden sommeren 2006 har målt besøkstallene fra 1.juni til 8.august som en samlet sommerperiode, og at statistikken fra de siste årene viser at folk går på kino om sommeren også når det er fint vær.

- Det er klart at dårlig vær ofte gjør at flere vil på kino, men vi ser også at somre med godt vær har stabile besøkstall. Folk trenger gjerne et avbrekk fra sommervarmen, sier Langballe.

- Været påvirker, men det er filmtilbudet som er avgjørende for om folk går på kino, fortsetter hun.