Tidligere i sommer skrev Adresseavisen at flere av de trønderske sykkelbutikkene gikk med underskudd. Beach Mountain derimot, satser hardere enn noen gang før.

– Vi hadde en god vekst i 2013 og kan med ydmykhet si at vi har gjort mye bra, sier daglig leder Odd Arne Steffensen.

Beach Mountain har i en årrekke spesialisert seg på import og salg av sykler og elsykler, i tillegg til sykkelrelaterte produkter til forhandlere i Norge. I fjor solgte de sykler for til sammen 46 millioner kroner.

– Salget går veldig bra og vi har allerede bestilt sykler frem til neste sesong. Jeg har ikke helt oversikten over de konkrete tallene, men jeg tror vi har i alle fall tredoblet salget av sykler, sier Steffensen.

Styret skriver også i årsberetningen at selskapet forventer videre vekst i 2015.

Cash is king

Filosofien til både Steffensen og resten av selskapet er enkel; gjør man en god jobb, vinner man til slutt. Og det kan man på mange måter si de har gjort. I 2012 ble Beach Mountain nominert som årets vekstskaperbedrift i Ernst & Young sin kåring Entrepreneur of the Year, som er verdens største vekstskaperprogram.

– Vi kan trygt si at vi har blitt en ledende elsykkel-leverandør. Det er mange som tror at det meste skjer bare rundt Oslo, men vi tilbyr stor kunnskap og har fått veldig gode tilbakemeldinger, forteller Steffensen som har vunnet større og større markedsandeler de siste årene.

XXL og G-Max har etablert seg i Trondheim med to varehus hver, noe spesialbutikkene har merket godt. I 2013 gikk sykkelspesialisten Hank sport med 905 000 kroner i minus før skatt, mens konkurrenten Elleve i fjor hadde en rød bunnlinje på 273 000 kroner.

Splitter opp selskapet

Også Beach Mountain hadde for første gang på mange år et negativt resultat før skatt (minus 2,2 millioner kroner), men dette skyldes at selskapet i begynnelsen av 2014 foretok en fisjon. I tillegg til Beach Mountain har det blitt opprettet to nye selskap; BM Fitness og Impulse Treningssenter. Dette er også årsaken til at selskapets driftsinntekter har blitt halvert på ett år, fra 88,5 millioner kroner i 2013 til 46 millioner kroner i 2014.

– Det kommer som en direkte konsekvens av veksten. Etter hvert har vi vokst såpass mye at vi bestemte oss for å dele opp i separate selskaper. Vi besluttet å fisjonere virksomheten for å rendyrke de enkelte segmentene ytterligere, forklarer han.

Hvis en legger sammen inntektene fra de tre enkelte selskapene har konsernet 106 millioner kroner i inntekter, som tilsvarer en vekst på hele 22 prosent.

– Vi har hatt en formidabel vekst i 2014, det kommer mye på grunn av at vi har blitt en av de ledende på elsykler. Vi har mange spennende nyheter på gang, som jeg ikke kan si noe om nå, sier Steffensen.

Virksomheten er lokalisert med hovedkontor, lager og showrom i Østre Rosten i Trondheim. I tillegg har Impulse Treningssenter ni treningssentre i regionen.