– Vi er vel flinke da, er daglig leder og medeier Jørgen Sagmos umiddelbare svar når adressa.no spør om en forklaring på det gode resultatet i fjor.
Øker med økt konkurranse
Årsregnskapet viser at Retro holder stand, og vel så det, i et voksende merkemarked. I 2014 hadde konsernet, med sine totalt syv butikker, en omsetning på 127 millioner kroner mot 117,7 millioner i 2013, en vekst på 8,6 prosent. Overskuddet før skatt endte på 12,33 millioner kroner som er en vekst på 3,7 prosent fra 2013-resultatet på 11,9 millioner kroner.
- Vi har egentlig økt hvert år. I det siste er konkurransen blitt større i vårt segment i Trondheim, med nye butikker for både Høyer, Bogart/Cosmo og Shine, for å nevne noen. Egentlig en betydelig etablering. Men vi ser at segmentet vårt øker, sier Jørgen Sagmo.
- At vi blir flere i vårt segment, er bra. Folk i byen blir mer bevisste, legger medeier Randi Kulsetås til.
Les også: Denim på denim
Les også: Konfirmanter svir av tusener på skolevesker
Syv butikker
Segmentet er såkalt «hig end», relativt dyre designerklær til dame og herre. Retro har to Retro-butikker i Trondheim, én i Bergen og én i Kristiansand. Men de eier og driver også Flippa K i Midtbyen og Tiger of Sweden ved Sirkus Shopping, og har 51 prosent eierandel i Carma i Søndre gt/Dronningen gt i Midtbyen.
Les også: Fem grunner til at vi kjøper luksusvarer
- Hvorfor selges det mer dyre klær nå enn før?
- Det virker som flere og flere syns det er interessant å gå et hakk opp. Kjøper seg en dyrere T-skjorte enn tre billige. Men det er et sammensatt spørsmål. Folk har jo bedre råd og går opp i pris og kvalitet, sier Sagmo.
Les også: - Forferdelig for ungene å få veske til 15.000 kr
Mindre folk enn forventet på Sirkus
Retro ble startet i 1986 og overtatt av Sagmo og ekteparet Randi og Jon Ove Kulsetås i 1998. Butikken i Carl Johans gate er den eldste og fortsatt den største, både i kvadratmeter (i underkant av 600 kvm) og omsetningen på 33 millioner kroner i 2014.
- Alle butikkene har egentlig hatt god vekst. Vi kan likevel være ærlige å si at vi hadde noe høyere forventninger til kundefrekvensen på vår første kjøpesenterbutikk, Tiger of Sweden. Det tar seg opp, men har ikke vært like bra som vi håpet, sier Sagmo.
Les også: Tøft å kjempe mot kjedene
Les også: Trendy med «kast og bruk»
Utvider i Nordre
Før jul, antagelig i oktober, vil butikken i Nordre gate være utvidet. Retro har allerede flyttet inn i lokalene etter Napapijri i Nordre gate.
- Vi utvider butikken og bygger om så vi får inngang både fra Thomas Angells gate, som i dag, og Nordre gate. Etter ombyggingen blir Nordre-butikken på størrelse med butikken i Carl Johans gate, sier medeier og styreleder Jon Ove Kulsetås.
Ingen nye butikker er åpnet i 2014 eller planlagt i år, men veksten fortsetter likevel, ifølge selskapet.
- Det har vært en fin start på 2015. Resultatmålene vi hadde satt nokså nøkternt, er blitt justert opp, sier Sagmo.
Oslo intet «must»
- Dere har butikk i Bergen. Blir det også Oslo?
- Det er ingen konkrete planer om det. Oslo er interessant på mange måter, men det er også hardere konkurranse der og vanskeligere å drive lønnsomt. Man må jo ikke være i Oslo. Det er ingen prestisje for oss å ha butikk der. Likevel; man skal aldri si aldri: Plutselig kan det dukke opp en mulighet, sier Sagmo.
Tre millioner kroner av årsresultatet (etter skatt) på 8,9 millioner kroner er betalt ut til eierne i morselskap og datterselskap i utbytte for 2014. I 2013 var utbyttet totalt på 2,4 millioner kroner for merkeklær-konsernet.
Retro Konsern AS - Årsregnskap 2014
Omsetning:
2014: 127.192.176 kroner
2013: 117.696.979 kroner
Endring: 8,55 %
Resultat før skatt:
2014: 12.328.206 kroner
2013: 11.885.456 kroner
Endring: 3,7 %