Leie av luksuriøse boliger i Sør-Europa er en ferieform som brer om seg, særlig blant barnefamilier. Hva er vel bedre enn å slappe av med familie og venner i et digert hus med basseng i et par uker?

De fleste leter opp boligen på egen hånd på nettet. Der kan du komme i direkte kontakt med huseier, som gjerne ber deg overføre penger fra nettbanken direkte til ham. For de fleste fungerer det helt fint. Men tenk om du blir lurt?

Adresseavisen har i en serie artikler satt søkelyset på svindel i forbindelse med leie av feriebolig i utlandet. Fire familier i Midt-Norge har stått fram med sine historier. De fikk ferien ødelagt, og titusener av kroner gikk tapt.

Klikk her for å lese om Gudrun fra Svorkmo, som tapte 40 000 (PLUSS)

Klikk her for å lese om trondheimsfamilien som ble lurt for 28 000

Klikk her for å lese om svindlerne som loppet to familier fra Levanger for 85 000

Slik reduserer du sjansen for at det skjer med deg:

1. Unngå bankoverføring

Alle feriesvindlede som har stått fram i Adresseavisen, har betalt forskudd via nettbanken. Gjør du det, har du svært begrensede rettigheter dersom noe går galt. Unngå forskudd hvis du kan, og styr unna nettsteder og utleiere som ikke lar deg betale med kredittkort, Payex, Paypal eller andre betalingsløsninger som sikrer at du kan få pengene tilbake.

2. Unngå e-post

Alle de feriesvindlede kommuniserte direkte med svindlerne via e-post. Lure-e-postene er gjerne utstyrt med logo og fiffige ikoner, slik at de ser ekte ut. Bruk heller meldingssystemet som finnes på nettsidene der du bestiller. Unngå å oppgi din identitet, telefonnummer eller e-postadresse før endelig avtale er gjort.

3. Vær på vakt mot rabatter

Feriesvindlere kommer gjerne med tilbud du vanskelig kan si nei til. Kanskje får du en fet rabatt dersom du betaler alt på forskudd? De vil også ha deg til å betale raskt. Kanskje tilbudet bortfaller om du ikke fører over pengene innen 24 timer?

4. Vær på vakt mot falske nettsider

Mange er blir lurt etter at de er kommet over på en falsk nettside som etterlikner originalen. Ofte velger svindlerne et navn som likner på nettstedet du trodde du var inne på. Slutter nettadressen eller e-postadressen på litt uvanlige forkortelser som .info, .biz, .web, .website eller .net, kan det være ekstra grunn til å være på vakt.

5. Sjekk at huset finnes

Be om adressen på boligen, og søk det opp på Google Earth. Finnes adressen i virkeligheten, og er det samme bolig som i annonsen? Du kan også google bildene i annonsen. Kommer det treff i søket som viser en annen bolig, boligen nylig har vært til salgs, eller fakta om boligen varierer, er det grunn til å undersøke nærmere.

6. Rett deg etter advarsler

Mange av nettstedene har sikkerhetssystemer der de automatisk eller manuelt sender advarsler til alle som har besøkt annonsen dersom de oppdager noe mistenkelig. Får du en slik advarsel, bør du umiddelbart bryte all kontakt med utleier.

7. Ring utleieren

Ring telefonnummeret som er oppgitt i annonsen og slå av en prat med huseieren. Still gjerne noen kontrollspørsmål som det er mulig for deg å ettergå. Hvor langt er det til stranden? Hvor bør du dra på sykkeltur? Hvor ligger nærmeste butikk? Hvilken rute er det naturlig å velge om du kommer kjørende nordfra?

8. Skriv avtale

Be huseieren sende deg en leiekontrakt som dere begge skriver under på, akkurat som du ville gjort dersom du leide en bolig i Norge. Leiekontrakten skal spesifisere nøyaktig pris og hva du betaler for. Husk, det er mye penger det er snakk om, både for deg og for huseier!

9. Be om referanser

På noen nettsteder ligger tilbakemeldinger fra tidligere leietakere åpent tilgjengelig. Ser de ekte ut? Hvis dette ikke finnes, be utleier om referanser. Nettstedet kan kanskje også opplyse om den aktuelle utleieren har vært aktiv i flere år, eller om han er nykommer.

10. Lei boligen to ganger

Har du mistanke om at det er ugler i mosen, kan du få en annen person til å sende en forespørsel for den samme perioden som du har tenkt å leie. Dette kan du for eksempel gjøre etter at du har fått bekreftet din bestilling, men før du betaler.

Kilder: Forbruker Europa, Finn.no, Adresseavisen