Adresseavisens eier, Polaris Media, hadde driftsinntekter på 422 millioner kroner i andre kvartal, og det er 28 millioner mindre enn på samme tid i fjor.

- Samlet sett kommer konsernet godt ut av første halvår 2015, selv om utviklingen har vært tyngre i annonsemarkedet i andre kvartal enn i første kvartal, sier konsernsjef Per Axel Koch i en melding sendt til Oslo Børs.

Færre papirannonser

Det er annonseinntektene på papir som faller. De falt fra 171 millioner i andre kvartal i fjor til 143 millioner kroner i samme kvartal i år. Det er ned 17 prosent. I første halvår er nedgangen 13 prosent. Inntektsnedgangen merkes spesielt innen stilling ledig- og eiendom-annonsering i Adresseavisen og Sunnmørsposten, skriver Polaris Media i børsmeldingen.

Samtidig vokser inntektene fra digitale annonser, og veksten er størst på mobile plattformer. De økte fra 56 millioner i andre kvartal i fjor til 64 millioner kroner i år, en vekst på 15 prosent.

Papiropplaget ned

Opplagsinntektene til Polaris Media vokser sammenlignet med andre kvartal i fjor. Det skyldes positive effekter av Pluss-løsninger på nett, nye produktpakker og økte priser.

Det samlede papiropplaget til avisene i Polaris Media gikk ned 5,3 prosent i første halvår, til 212 278 enheter.

Trykkerivirksomheten i Polaris merker fallende volum og økt prispress. «Ved inngangen til 2015 ble flere kontrakter, interne og eksterne, redusert i pris. Dette bidrar til resultatnedgang i 2015. Bortfallet av VG-kontrakten i Polaris Trykk Trondheim fra midten av juni vil merkes ut året», står det i meldingen.

Færre kostnader

Driftsresultatet i Polaris Media endte på 71 millioner i andre kvartal, én million lavere enn på samme tid i fjor.

Driftskostnadene er samtidig redusert seks prosent, fra 393 millioner til 368 millioner kroner.

«Polaris Media realiserer kostnadsreduksjoner som planlagt, det vil si at det i 2015 og 2016 realiseres mer enn 160 millioner i brutto nye resultatforbedrende tiltak», står det i meldingen. Tiltakene er i stor grad rettet mot mer effektiv produksjon av papirproduktene.

Resultatet før skatt er i andre kvartal på 46 millioner kroner, fem millioner dårligere enn i fjor.

Polaris Media og Adresseavisen flyttet til nytt hovedkontor i Trondheim sentrum i juni i år.