Byggdetaljbeskrivelser er utformet av Sintef Byggforsk, og beskriver i detalj hvordan for eksempel et bad eller et kjøkken bør utformes, og hvilke materialer som bør brukes, og ikke minst hvordan det skal gjøres når man skal pusse opp.

LES SAKEN: Finner alvorlige feil i hver fjerde bolig (PLUSS)

- Om forbrukeren bruker en hundrelapp eller to på en byggdetaljplan for rommet som skal pusses opp, og samtidig skaffer seg en gratis håndverkerkontrakt hos Forbrukerrådet, da har man en forsikring som er verdt 100 000 kroner og ofte mye, mye mer. Da har man all dokumentasjon på arbeidet. Da sklir også alt svart arbeid unna, fordi de vil ikke ha noen spor, sier Roy Malmo Nilsen, daglig leder i Anticimex forsikring.

Mange feil

Nilsen har selv jobbet med byggkvalitet og dårlig utførte håndverkstjenester i rundt 30 år. Han har sett at det gjøres grove feil i byggebransjen, både av aktører som jobber svart og av vanlige håndverkerfirmaer. Derfor mener han at boligeierne må ta mer ansvar og lære seg mer hva de skal se etter.

- Det er så mye penger som brukes på oppussing, og det er så mye bråk i ettertid. Dette må struktureres på en annen måte, og det er forbrukeren som kan sette standarden ved å heve kravene, legger han til.

Sintefs byggdetaljplaner finner du her.

Forbrukerrådets håndverkerkontrakt finner du her.

- Ha alt skriftlig

Fagsjef Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet er enig i flere av Malmos tips. Han bekrefter at oppussing er et av temaene hvor de får inn flest klager.

- Klagene handler om tre ting, det er hvor mye det skal koste, hvordan jobben skulle utføres og når den skulle være ferdig. Vi ser altfor ofte at forbrukerne inngår muntlige avtaler, og avtaler justeringer muntlig i stedet for på mail. Ha alt skriftlig, sier Bartholdsen.

I Forbrukerrådets kontrakt er blant annet ordning med dagbøter tatt inn, noe som ofte utelates i kontraktene bedriftene selv skriver, ifølge Bartholdsen.

- Jeg vil også anbefale at man ikke betaler på forhånd, men betaler etter hvert som det blir dokumentert at de ulike arbeidene er ferdigstilt, sier fagsjefen.

- Still spørsmål

Ingvill Kvernmo i Håndverkerforeningen mener man bør stille et par kontrollspørsmål før man velger hvem som skal utføre arbeidet.

- Spør hvor lenge bedriften har drevet, om bedriften tar imot lærlinger, eventuelt hvorfor/hvorfor ikke, og hvor mange i bedriften som har fagbrev. Dette, i tillegg til at bedriften arbeider hvitt, er tre kvalitetskriterier vi i håndverkerforeningen bruker for å definere en seriøs bedrift, sier Kvernmo.