- Vi må være best på hva hver enkelt butikk trenger, sier regiondirektør for Rema 1000 Midt-Norge, Brynjar Hovstein.

Derfor deler Rema 1000 opp to av sine by-og-omegn-regioner, region Midt-Norge og region Vest, i fire nye regioner der Trondheim og Bergen skilles ut. Årsaken er at butikkveksten har gjort at dagens regionskontorer har fått for mange butikker å følge opp.

Les også: Rema kan passere 600 butikker neste år

Helst ikke mer enn 50 butikker

- Vi har en egen læresetning for dette i Rema: Når en organisasjon blir for stor splitter vi den opp, sier Hovstein.

Dermed deler Rema 1000 opp regionskontorene i Midt-Norge og i Hordaland, for at støttefunksjonene og franchisepartnerne til kjøpmenn skal kunne gi bedre støtte. Dermed blir Remas 12 regioner til 14 etter nyttår.

Dette skjer samtidig med at Coop jobber med en større strukturendring med å slå sammen samvirkelag over hele landet.

Les også: Dagligvareslaget på Byåsen

- Sentralisering i eierskap

Som Adresseavisen tidligere har fortalt, har Coop bestemt seg for å slå sammen de 19 største lagene til ti enda større lag og videre ned til syv lag etter hvert. Men sentraliseringen er mest i eierskap, ifølge administrerende direktør i Trondos Torbjørn Skei.

- Det konkurrenten vår nå gjør, handler om geografisk oppdeling for oppfølging av butikkene. Og sånn er det også i Trondos, enten du har ulike kjedekonsept eller geografiske områder som følges opp. Det tror jeg ikke er motstridende måter å drive på, sier Skei.

- Er ikke sammenslåingene i Coop en sentralisering?

- Det vi gjør er spesialisering for å få større bransjekunnskap og oppfølging på det å få et større geografisk område eiermessig, så sånn sett er det sentralisering. Men driftsoppfølging vil fortsatt være geografisk fordelt hos oss, så det oppfatter jeg ikke som motstridende med det Rema gjør i det hele tatt, sier Skei som fra nyttår blir sjef i nye Coop Midt-Norge som er resultatet av fusjonen mellom Trondos og Coop Inntrøndelag.

I Mars skal det videre behandles i respektive årsmøter om også Coop Rørvik skal fusjoneres inn i det nye storlaget i regionen.

Les også: Trondos kutter kjøpeutbyttet

Ulike modeller

Endringene i Rema skjer også fra nyttår. Da vil Brynjar Hovstein lede region Trondheim, med 27 butikker, og Vidar Andersen kommer inn som leder for region Midt-Norge med ansvar for 31 butikker utenfor byen.

Utgangspunktet er annerledes enn i Coop. Mens samvirkelagene ute i regionene eier og driver sine butikker selv, er det hver enkelt kjøpmann som eier og driver Remas butikker på franchisekontrakt med regionskontorene. Men regionskontorene i Rema har avgjørende støttefunksjoner og ansvar blant annet for å skaffe butikklokaler, rekruttering, opplæring, sortiment, regnskap dataverktøy, kampanjer og mer til.

- Det er ulike markedet i og utenfor byene. For eksempel kan sesongene være motsatt, eksempelvis i påska når byfolk reiser til fjellet. Da trenger vi ulike strategier for by og distrikt, sier Hovstein.

Steketips for sushi?

Tidligere kjøpmann i Kyrksæterøra, Vidar Andersen, har selv opplevd forskjellen på kundene.

- Det er jo ikke til å stikke under stol at trender som regel kommer tidligere til byen enn til bygda. Da vi fikk sushi i butikk første gang fikk jeg spørsmål om hvordan den skulle stekes, legger Vidar humoristisk til. Utenfor byene har kundene andre behov og krav enn i byen. Derfor er en oppdeling av regionen fornuftig, sier han. Da vil vi halvere fokus og doble styrken, sier han.

De midtnorske butikkene i og utenfor Trondheim, står ifølge Rema for om lag halvparten eller 2,2 milliarder kroner hver av omsetningen hver for Rema i regionen.

Les også: 113 Rema-kjøpmenn gikk med underskudd i fjor