I en helsides annonse i Adresseavisen tirsdag forteller strømleverandøren Trønderenergi Marked at de nå kan tilby kundene regning for nettleie og strøm på én faktura.

Årsaken til det er at søsterselskapet Trønderenergi Nett, som drifter strømnettet i store deler av Sør-Trøndelag, har fått på plass et datasystem som gjør dette mulig for alle strømleverandører i området. Dette gjorde de kjent i en pressemelding tirsdag morgen og i en artikkel i Adresseavisen.

Men siden nettselskapet er en monopolbedrift, så har det ikke lov til å gi fordeler til konkurranseutsatte selskaper innenfor det samme konsernet.

Administrerende direktør Torkel Rolfseng i strømleverandørselskapet Trondheim Kraft reagerer på at konkurrenten Trønderenergi Marked allerede samme dag er ute med en helsides annonse om tilbudet.

- Vurderer å følge opp

Rolfseng sier at de tidlig fikk beskjed om at de ikke kunne gå ut med informasjon før den 23. september, etter at Trønderenergi Nett hadde sluppet nyheten. Han sier de vil undersøke om nettselskapet har gitt en annen sperrefrist til konkurrentene enn til sitt eget søsterselskap.

- Vi stiller oss veldig kritisk til det, og vi må vurdere om det er noe vi skal følge opp, sier han.

Da de fikk beskjed om at sperrefristen var på tirsdag var det for sent, ifølge Rolfseng.

Trønderenergi Nett ble i 2012 ilagt en bot på én million kroner fra Norges vassdrags- og energidirektoratet (NVE) for brudd på nettselskapets nøytralitetsplikt, i kjølvannet av at selskapet overtok strømnettet i Trondheim og Klæbu.

Glad for én faktura

Rolfseng sier annonsen fra Trønderenergi Marked vil kunne gi kundene inntrykk at det bare er de som kan gi tilbud om felles faktura, såkalt gjennomfakturering.

- Vi kan også tilby dette fra dag én, på samme måte som alle andre, sier Rolfseng, som uansett er glad for at en løsning for felles faktura er på plass.

- Vi har vært en pådriver for dette, og det er fantastisk at dette nå er mulig. Det er forløper for det som kommer om noen år, hvor kunden kun skal forholde seg til strømleverandøren, sier Rolfseng.

Rolfseng sier at Trondheim Krafts kunder vil få den siste rene nettleiefakturaen fra Trønderenergi Nett i oktober, og at de deretter vil få én regning å forholde seg til.

- Mitt ansvar

Kommunikasjonssjef Kjell Dahle i Trønderenergi sier at det trolig har skjedd en intern kommunikasjonssvikt som han tar ansvar for.

Dahle sier at han sist torsdag, i forbindelse med planleggingen av offentliggjøringen, endret den eksterne sperrefristen fra den 23. september til den 22.

- Jeg så ikke noe poeng i at kraftomsetningsselskapene skulle ha sperrefrist ett døgn etter at nettselskapet offentliggjorde nyheten. Den beskjeden er jeg usikker på om har kommet til Trondheim Kraft i tide, sier Dahle.

Han sier at han på mandag sendte en e-post til Torkel Rolfseng hvor det ble gjort oppmerksom på at sperrefristen var den 22. september, men at e-posten ikke ble besvart.

- Hvis den meldingen ikke ble sendt ut på korrekt måte, så beklager jeg det, sier Dahle, som samtidig vil påpeke at de har hatt en god og konstruktiv prosess i flere måneder med de aktuelle kraftleverandørene.

Rolfseng sier at han fikk e-posten fra Dahle mandag ettermiddag, etter at han hadde bedt om å få en kopi av pressemeldingen når den ble sendt ut.

- Da var det for sent å gjøre noe, sier han.

Dette er annonsen som gjør at Trondheim Kraft reagerer. Foto: FAKSIMILE ADRESSEAVISEN