Grunnen er at eierselskapet av bensinstasjonene, kanadiske Couche-Tard, har bestemt at alle deres bensinstasjoner verden over skal få samme navn.

Fra mai 2016 er det dermed slutt for alle bensinstasjonene som til nå har hett Statoil. Butikkene blir omprofilert, og vil få en rød farge, ny logo og navnet Circle K. Det samme skjer med Statoil-stasjonene i Skandinavia, Baltikum, Polen og Russland, skriver Statoil Fuel & Retail i en pressemelding.

Kjøpt opp i 2012

I motsetning til det mange kanskje tror, er det nemlig ikke det norske oljeselskapet Statoil ASA som eier Statoil-stasjonene. Statoil Fuel & Retail var en integrert del av oljeselskapet Statoil ASA frem til 2010, da det ble skilt ut som et eget selskap.

I 2012 kjøpte kanadiske Couche-Tard opp selskapet, og tok dermed over alle Statoilstasjonene i Norge og Europa.

15 000 stasjoner verden over

Circle K er Couche-Tards størte internasjonale merke, og finnes verden over. Kun i delstaten Quebec i Canada vil navnet Couche-Tard bestå slik det har gjort i dag, på grunn av «spesielle forhold i dette markedet», som Statoil Fuel & Retail skriver i pressemeldingen.

Circle K-merket vil etter omprofileringen bestå nær 15 000 butikker fordelt på 14 land verden over. Samlet jobber det over 100 000 mennesker under Circle K.

- Det å bruke ett globalt varemerke vil gjøre oss sterkere, styrke vår kultur og hjelpe oss med å gjøre dagen litt bedre for våre kunder. En viktig grunn til å kjøpe Statoil Fuel & Retail var å etablere en posisjon i Europa og skape en plattform for videre vekst i regionen. Ett globalt merke vil gjøre det lettere, uttaler Couche-Tards konsernsjef Brian Hannasch.