- Alle innsatsvarene vi bruker i produksjonen kommer fra utlandet. Vi er derfor litt følsomme for den norske krona, når alle råvarene skal kjøpes i utlandet, sier daglig leder og eier av Mascot Høie, Morten Berg.
Bedriften som ligger på Brekstad på Fosen produserer dyner og puter. I fjor omsatte Mascot Høie for 249 millioner kroner, og det er 16,5 millioner mer enn i 2013. Samtidig ble overskuddet redusert. Resultatet før skatt endte på 14 millioner kroner, vel seks millioner dårligere enn i 2013.
Fem grunner til at den norske krona kan redde jobben din
Tjener mindre per pute
Berg forklarer lavere overskudd med at krona er kraftig svekket både mot amerikanske dollar og euro. For å øke fortjenesten, øker de derfor produksjonen.
- Når vi ser at bruttofortjenesten på produktene går ned og vi har ledig produksjonskapasitet, så øker vi produksjonen. Vi fortsetter derfor å øke produksjonen, og regner med at den øker med rundt 30 millioner i år. Men om det gir et driftsresultat som i fjor, er jeg litt usikker på, sier Berg.
Mascot Høie har rundt 110 ansatte, og de fleste jobber på Brekstad hvor produksjonen av dyner og puter skjer. I tillegg har bedriften en avdeling i Trondheim som blant annet jobber med design, og 10-12 ansatte andre steder som driver med salg. Produksjonen av sengetøy skjer i utlandet, men design av sengesett og pledd gjøres i Trondheim.
Den største andelen av produksjonen selges her i landet. Det største eksportmarkedet er Sverige, men Mascot Høie eksporterer også til land som Danmark, Finland, Island, Polen og Tsjekkia.
- En dødelig miks for norsk økonomi
Oppkjøp i Litauen
I desember i fjor kjøpte Mascot Høie opp dyneprodusenten Thermotextile UAB i Litauen.
- Det norske kostnadsnivået gjør at en del produkter ikke kan produseres i Norge. For å være totalleverandør og kunne levere billigst, har vi tatt over bedriften i Litauen. Det gjelder først og fremst produkter som vi leverer sentralt i Europa. Det er produkter som er følsomme for transportkostnader, og vi sparer med det en del frakt, sier Berg.
- Ekstremt stabil arbeidskraft
Mange produksjonsbedrifter som Mascot Høie har flyttet ut produksjonen sin til land med lavere kostnads- og lønnsnivå enn Norge. Det er to grunner til at bedriften fortsatt kan produsere puter og dyner på Brekstad, forteller Berg.
- Automatisering og ekstremt stabil arbeidskraft er nøkkelen vår. Så lenge lavkostland gjør det på gamlemåten, greier vi å konkurrere. De automatiserer også, etter hvert som lønna i lavkostlandene går opp. Men Kina er den største konkurrenten, sier Berg.
Han viser til at transporten av produktene er billigere fra Kina fordi den går med båt, mens transporten i Europa går med bil.
Er dette verdens lengste dyne?
Satser på Høie
Mascot Berg Tekstil kjøpte opp sengetøyprodusenten Høie i 1999. Berg forteller at de markedsfører produktene mer og mer under merkevaren Høie.
- Det koster for mye å markedsføre flere merkevarer. Høie er den mest kjente av våre, og derfor investerer vi ikke i andre merkevarer enn Høie, sier Berg.
Årsregnskap | |||
Mascot Høie AS | |||
Mill. kroner | 2014 | 2013 | Endringi prosent |
Inntekter | 248,8 | 232,3 | 7 |
Driftsres. | 21,2 | 21 | 1 |
Res. før skatt | 14 | 20,1 | - |