- Linda H. Helleland, som er leder av Stortingets transportkomité, gikk ut i valgkampen og lot velgerne få inntrykk av at staten skulle overta finansieringen av E6-prosjektene i Miljøpakken og Sluppen bru. Det skjer ikke. I stedet bevilger regjeringen for lite penger til prosjektene, slik at bompengeandelen økes. Dette er et gigantisk mageplask, sier Sandvik.

Bak målsettingen

Fylkesordføreren kaller bevilgningene til veisektoren i Sør-Trøndelag for pinlig. Han mener regjeringen ligger langt bak deres egen målsetting om å overoppfylle fremdriften i forhold til Nasjonal transportplan, og at de 400 millionene som nå kommer er penger som et enstemmig storting allerede har sagt ja til.

- I 2015 ble det bevilget 50 millioner kroner mindre enn opprinnelig planlagt til E6 Jaktøyen – Senterveien. Disse pengene hadde vi forutsatt skulle komme neste år, men det skjer ikke. Dermed er det et etterslep på 50 millioner til veien over Heimdalsmyra. I tillegg bevilger ikke regjeringen penger til planlegging av Sluppen bru. Her har vi behov for 50 millioner for å gå videre. Nå ligger prosjektene i Miljøpakken 100 millioner kroner bak skjema. Og jeg er redd det er bilistene som må betale mer i form av bompenger. Det er et tankekors med Frp i regjering, sier Sandvik.

Må skynde seg

Bevilgningene til E6 sørprosjektet mellom Ulsberg og Melhus følges opp i forslaget til statsbudsjett med 50 millioner kroner til strekningen Vindåsliene – Korporalsbru. Det var opprinnelig tenkt at dette prosjektet skulle legges inn i det nye selskapet «Nye Veier AS», men slik blir det ikke. I stedet er det Statens vegvesen som skal stå for prosjektet fortsatt.

Strekningen antas å koste nær 1,5 milliarder kroner. Den totale prislappen for E6 Trondheimsveien Melhus-Ulsberg er nå på svimlende 16 milliarder kroner.

Bompenger

En del av kostnadene på E6 Trondheimsveien skal finansieres med bompenger. Regjeringen tar sikte på at forslag om dette blir lagt frem for Stortinget i løpet av 2016. Arbeidene i Soknedalen kommer trolig i gang ved årsskiftet som planlagt

- Det skulle bare mangle at det kommer penger til prosjekter som allerede er vedtatt, men jeg er bekymret for fremdriften i dette. Høyrepolitikerne har lovet at veien skal være ferdig i 2021/22 – da er det ingen bombe at det kommer penger i 2016 for å begynne. Men tiden går, og det må komme utrolige mye penger i årene fremover for at de skal klare å holde løftene sine. 400 millioner til veiene i Sør-Trøndelag er mindre enn det Stortinget allerede har vedtatt å bruke, sier Sandvik.

750 mill til E6

Regjeringen foreslår at det brukes 750 millioner i 2016 på E6-strekningen Jaktøyen-Sentervegen. 600 millioner av dette er forutsatt å være bompenger. Prosjektet er en del av Miljøpakken og en videreføring av E6 mellom Trondheim og Melhus. Den åtte km lange strekningen får fire felt. Det betyr at et krabbefelt i Klettbaken er tatt ut for å begrense kostnadene. Hele strekningen har en antatt kostnad på 2,6 milliarder og forventes klar i 2018.

- Statens andel til E6 på 150 millioner i 2016 er som forventet, sier Henning Lervåg, leder av Miljøpakkens sekretariat. Om bevilgningen til de ulike programområdene, kollektiv, sikkerhet, sykkel og miljø, er tilstrekkelig, er det for tidlig å fastslå, sier Lervåg som bekrefter at det er et etterslep på E6-prosjektet på 50 millioner kroner etter bevilgningen for 2015. Dette er ikke dekket inn på neste års budsjettforslag.

LEs OGSÅ: Snus, røyk, sprit, øl, vin og bil blir like dyrt som før

Planfrie kryss

E6-prosjektet omfatter også planskilte kryss på Klett og Hårstad (ved forbrenningsanlegget) samt ombygging av dagens kryss på Sandmoen. Med i prosjektet er også en 3,5 km gang- og sykkelvei langs Heimdalsveien fra Klett nordover til Heimdal sentrum.

Det nye statlige veiselskapet skal få ansvaret for gjennomføring av syv store veiprosjekter, og har fått en ramme på 130 milliarder over 20 år for dette. Selskapet skal settes i virksomhet fra 1. januar 2016, og det forberedes i høst tre prosjekter for overtakelse. Ingen av disse ligger i Trøndelag.

Ikke enkelt: Det er en krevende oppgave å finne ut hva samferdselsdepartementet stiller til rådighet for Miljøpakken neste år. Henning Lervåg, leder av Miljøpakkens sekretariat, sier bevilgningen til E6 Sør ble som forventet - 150 millioner. Men om penger til kollektiv, sikkerhet, sykkel og miljø (KSSM-andelen i pakken) også er som forventet, vil det ta tid å finne ut av. Foto: Leikny Havik Skjærseth